چکیده:
ﻣﻘﺪﻣﻪ: ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻌﻨﻮی ﺟﺰء ﻣﻬﻤﻲ از ﻋﻤﻠﻜﺮد ﭘﺮﺳﺘﺎری ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ در ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎیﻣﻌﻤﻮل ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺎﻓﻲ ﻗﺮار ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳﺪ ﺑﺮای اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت وﻣﺮاﻗﺒﺖﻫﺎی ﺟﺎﻣﻊ ﺑﻪ ﻣﺪدﺟﻮﻳﺎن، ﻻزم اﺳﺖ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﻌﻨﻮی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از اﺑﻌﺎد ﻣﻬﻢ وﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ اﻧﺴﺎن ﺗﻮﺟﻪ وﻳﮋه ﻧﻤﻮد. اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪای دﻳﺪﮔﺎهداﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﭘﺮﺳﺘﺎران داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺷﻬﺮ ﻛﺮﻣﺎن در ﻣﻮرد ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻌﻨﻮی در ﺳﺎل 0931 ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﺪ.روش: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻳﻚ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪای اﺳﺖ.ﻧﻤﻮﻧﻪ ﭘﮋوﻫﺶ 004 ﻧﻔﺮ )08 داﻧﺸﺠﻮ و 023 ﭘﺮﺳﺘﺎر( و اﺑﺰار ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ دﻳﺪﮔﺎه ﻣﻌﻨﻮی) Spiritual Care Perspectives Scale (SCPSﺑﻮد. ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ازﻧﺮماﻓﺰار آﻣﺎری 0.81 SPSSو آزﻣﻮنﻫﺎی ﺗﻲ ﻣﺴﺘﻘﻞ، رﮔﺮﺳﻴﻮن، آﻧﺎﻟﻴﺰ وارﻳﺎﻧﺲ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻧﻤﺮات دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻌﻨﻮی داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن 79.4 ±19.64 و ﭘﺮﺳﺘﺎران93.4±73.54 ﺑﻮد و ﺑﻴﻦ دو ﮔﺮوه ﭘﺮﺳﺘﺎران و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺮﺳﺘﺎری ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲدار وﺟﻮدداﺷﺖ. )50.0< (pﻧﻤﺮات دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻌﻨﻮی در ﻫﺮ دو ﮔﺮوه در ﻛﺴﺎﻧﻲﻛﻪ درﻛﺎرﮔﺎه ﺑﺎ ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ اﺧﻼﻗﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮده ﺑﻮدﻧﺪ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﻮد ﺑﻪ ﻋﻼوه در ﭘﺮﺳﺘﺎران در ﻣﻮرد 651 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﺷﺸﻢ، ﺷﻤﺎره ﺑﻴﺴﺘﻢ، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻣﺤﻞ ﺧﺪﻣﺖ )روانﭘﺰﺷﻜﻲ ﺑﺎ ﺑﻘﻴﻪ( و ﺳﻤﺖ )ﭘﺮﺳﺘﺎر ﺑﺎ ﻣﺪﻳﺮان ﭘﺮﺳﺘﺎری( ﻧﻴﺰ ﺗﻔﺎوت ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ.)50.0<(pﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی: ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻧﻤﺮات دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻌﻨﻮی داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪﭘﺮﺳﺘﺎران ﺑﺎﻻﺗﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻧﺎﺷﻲ ازﺗﻮﺟﻪ وﻳﮋهای ﻛﻪ در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﻴﺮ ﺑﻪ ﻣﻘﻮﻟﻪﻣﻌﻨﻮﻳﺖ و ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻌﻨﻮی در آﻣﻮزش ﭘﺮﺳﺘﺎری ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﻈﺮ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖﻣﻮﺿﻮع ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎی ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﭘﺮﺳﺘﺎران و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺮﺳﺘﺎری دﻳﺪﮔﺎه داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﭘﺮﺳﺘﺎران داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻛﺮﻣﺎن... )ﻛﻪ ﭘﺮﺳﺘﺎران آﻳﻨﺪه ﻫﺴﺘﻨﺪ( در زﻣﻴﻨﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻌﻨﻮی و ﻛﺴﺐ ﺻﻼﺣﻴﺖﻫﺎی ﻻزم، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ ﺗﺪوﻳﻦ ﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
"(. در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳﺪ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ آﻣﻮزشﻫﺎی ﻧﻈﺮی و ﻋﻤﻠﻲ ﺑﻮده و اﻧﺘﻈﺎر ﻣﻲرود ﻛﻪ در ﺑﻌﺪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻌﻨﻮی ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ اﺧﻼق و ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻤﺎر اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ را ﻛﺴﺐ ﻛﻨﻨﺪ و در ﻛﺎرﻫﺎی 061 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﺷﺸﻢ، ﺷﻤﺎره ﺑﻴﺴﺘﻢ، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931 ﻋﻤﻠﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ آن ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻲ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺮای آﻧﺎن ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻧﺒﺎﺷﺪ از ﻃﺮﻓﻲ ﭘﺮﺳﺘﺎران ﻧﻴﺰ از ﻣﺤﻴﻂ آﻣﻮزش دور ﺑﻮده و در ﻋﻮض ﺗﺠﺮﺑﻪ ارﺗﺒﺎط ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﺎ ﺑﻴﻤﺎر و ﺧﺎﻧﻮاده را دارﻧﺪ و ورود ﺑﻪ ﻣﺤﻴﻂ ﺑﺎﻟﻴﻦ و ﻛﺴﺐ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ دﻳﺪﮔﺎه آﻧﺎن ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﮕﺬارد از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ در اﻛﺜﺮ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در زﻣﻴﻨﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻌﻨﻮی داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻳﺎ ﭘﺮﺳﺘﺎران ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ آﻧﻬﺎ ﺻﻮرت ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ و از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻛﻨﻮﻧﻲ ﭘﺮﺳﺘﺎران آﻳﻨﺪه دﻳﺪﮔﺎه داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﭘﺮﺳﺘﺎران داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻛﺮﻣﺎن...
ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﻧﻤﺮات دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻌﻨﻮی داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺮﺳﺘﺎری ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺘﺎران در ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﺗﺮی ﺑﻮد ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻧﺎﺷﻲ از ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﻌﻨﻮی و اﺧﻼﻗﻲ در آﻣﻮزشﻫﺎی ﻧﻈﺮی و ﻋﻤﻠﻲ و ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ دﻳﺪﮔﺎه ﻛﻠﻲﻧﮕﺮ در 861 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﺷﺸﻢ، ﺷﻤﺎره ﺑﻴﺴﺘﻢ، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931 ﭘﺮﺳﺘﺎری ﺑﺎﺷﺪ از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ ﺑﻴﻦ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺗﺮم دوم و ﻫﺸﺘﻢ ﺗﻔﺎوﺗﻲ وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﻧﻴﺰ ﺟﺎی ﺗﺄﻣﻞ دارد ﻛﻪ در ﺻﻮرت ﻣﺆﺛﺮ ﺑﻮدن آﻣﻮزش ﻣﻲﺑﺎﻳﺴﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮی در داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺳﺎلﻫﺎی ﺑﺎﻻﺗﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ از ﻃﺮﻓﻲ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻧﻤﺮات داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن و ﭘﺮﺳﺘﺎران ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﻋﻠﻴﺮﻏﻢ وﺟﻮد ﺗﻔﺎوت ﻧﻤﺮات، ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﺴﻴﺎر ﻛﻤﻲ ﺑﻴﻦ دو ﮔﺮوه وﺟﻮد دارد و اﺣﺘﻤﺎﻻ ﻋﻮاﻣﻞ ﭼﻮن زﻣﻴﻨﻪ ﻣﺬﻫﺒﻲ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ اﻓﺮاد در ﻫﺮ دو ﮔﺮوه و وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻣﺤﻴﻂ آﻣﻮزﺷﻲ در دﻳﺪﮔﺎه داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﭘﺮﺳﺘﺎران داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻛﺮﻣﺎن..."