Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو، ملزومات و آثار تربیتی آن

نویسنده: ؛

پاييز و زمستان 1381 - شماره 7 و 8 (14 صفحه - از 57 تا 70)

کلید واژه های ماشینی : تربیتی ،آثار تربیتی ،تعلیم و تربیت ،تقویت قدرت شنیدن ،فرهنگ گفتگو ،شنیدن ،تقویت قدرت تحمل نظرات ،شیوه‌های آموزشی و پرورشی ،آثار و نتایج تربیتی ،تقویت قدرت ،قدرت شنیدن ،نتایج تربیتی ،مراکز آموزشی ،فرآیند گفتگو ،تربیتی گفتگو ،ترویج فرهنگ ،فرآیند تربیتی ،مصالحه فراگیر ،سوء دریافت‌ها ،طریق گفتگو ،عهد و مشارکت ،مربیان تربیتی ،گفتگوی تمدنها ،فراهم ،آثار و نتایج ،حاصل ،نقطه نظرات ،حاصل می‌شود ،میان دو ،قرار داده

در این مقاله سعی شده است با یک نگرش تربیتی به فرایند«گفتگو»ضمن اشاره به لزوم و ضرورت ترویج و توسعه فرهنگ گفتگو با عنایت به شرایط عمومی حاکم بر جامعه جهانی، نیاز جدی به بازنگری و تجدیدنظر در شیوه‌های آموزشی و پرورشی موجود در مدارس و بطور کلی مراکز آموزشی کشور را مطرح نماید. در بخش ابتدایی مقاله به ملزومات و یا به عبارت دیگر پیش شرطهای تحقق مطلوب و شایسته این فرایند پرداخته شده است و مواردی از جمله،تقویت قدرت شنیدن،تواضع،وفای‌ بعهد و مشارکت،تعاون مشترک بجای بردباری منفی،پرهیز از قصد چیرگی بر مخاطب و...به‌ بحث گذاشته شده است و در بخش دوم به آثار و نتایج تربیتی گفتگو از جمله،تقویت‌ هم‌اندیشی و از بین رفتن جدایی و انزوا،مصالحه فراگیر و وفاق و مهرورزی،بدست آوردن‌ فرصتی برای ارزیابی خود،برطرف شدن سوء دریافت‌ها،تقویت قدرت تحمل نظرات‌ مخالف،پرورش روحیه نقد و انتقاد از دیگران و...مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.