Skip to main content
فهرست مقالات

کارگاههای حمایتی برای عقب ماندگان ذهنی

نویسنده:

ISC (11 صفحه - از 50 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : مهارت ،هدف توانبخشى حرفه‌اى ایجاد رفتار ،کارگاههاى حمایتى ،آموزش ،رفتار ،فرد ،مهارت‌هاى ،تقویت ،کارشکافى ،ایجاد روشهائى براى تشخیص مهارت‌هاى ،توانبخشى ،عقب‌ماندگان ذهنی ،کار ،ایجاد مهارت‌هاى حرفه‌اى در افراد ،کارگاههاى حمایتى * جزئیات روش ،کارگاههاى حمایتى مورد استفاده ،هدف رفتارى ،مهارتهاى ،آموزش براساس استفاده از تقویت ،آموزشى براساس کارشکافى ،شیوه‌های آموزشی براساس کارشکافی ،محرک ،مربى ،عملکرد ،روش کارشکافى ،شیوه‌های آموزشی ،افراد عقب‌ماندهء ذهنی ،هدف ،برنامه‌ریزى کارگاههاى حمایتى ،منظور

کارگاه حمایتی،یک محیط کار ویژه برای افراد عقب‌ماندهء ذهنی است که در جهت‌ مهارت‌آموزی و کاریابی برای این افراد عمل می‌کند.چنین محیط هائی باید بگونه‌ای‌ عمل کنند که فرد عقب‌ماندهء ذهنی را که قادر به کار کردن نیست برای کار کردن آماده‌ ساخته و بعنوان وسیله‌ای برای کمک کردن به سازگاری اقتصادی و اجتماعی نوجوان‌ عقب‌ماندهء ذهنی عمل نمایند. افرادی که در این محیط ها انجام وظیفه می‌کنند باید شیوه‌هائی را بمنظور آموزش‌ افراد عقب‌ماندهء ذهنی و ایجاد مهارت‌های حرفه‌ای در آنان بکار برند. در این مقاله کارگاههای حمایتی معرفی شده و شیوه‌های آموزشی و نیز نحوه اجرای‌ این شیوه‌های مورد بحث قرار گرفته است. روشهای توانبخشی حرفه‌ای که در کارگاههای حمایتی مورد استفاده قرار می‌گیرند براساس اصول رفتار عامل می‌باشند.شیوه‌های آموزشی براساس کارشکافی و نحوه آموزش‌ براساس استفاده از تقویت و بخصوص نظام ژتونی است.

خلاصه ماشینی:

"در این مقاله سعی می‌شود ضمن معرفی کارگاههای حمایتی* جزئیات روش توانبخشی حرفه‌ای که مبتنی بر کارشکافی**1 است و در چنین کارگاههائی اعمال میشود مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و بدان امید که سازمان بهزیستی و نیز مدارس کودکان استثنائی این مطلب را در جهت پیشرفت روش آموزشی خود بمنظور ایجاد مهارت در افراد عقب‌ماندۀ ذهنی مدنظر قرار دهند. چنانچه تشخیص نشان داد که فرد مهارت‌های اولیه که بوسیله کارشکافی تعیین شده است را برای شروع کار ندارد آموزش‌های اصلاحی را باید به منظور ایجاد این رفتارها تجویز نمود. تجزیه و تحلیل مهارتهای فرعی مشتمل بر سه گام نظری و یک گام عملی بترتیب زیر می‌باشد: 1-مشخص کردن کلیه رفتارهای پیش‌نیاز1 که فرد باید بمنظور حصول موفقیت‌آمیز به هدف رفتاری قادر به انجام آنها باشد. از آنجا که هدف توانبخشی حرفه‌ای ایجاد رفتار نهائی1 (مهارت برای انجام تمامی کار) است لذا هر رفتار اولیه(رفتار جزء)که از فرد سر می‌زند باید مورد تقویت2 قرار گرفته تا بدین ترتیب هر رفتار جزء یکی پس از دیگری شکل گرفته و سرانجام از مجموعۀ این رفتارها رفتار نهائی بدست آید. (**)منظور از نشان داده‌های عینی آنست که در ابتدا مربی خود کار را بطور کامل یا نسبی(این امر به توانائی فرد عقب‌مانده ذهنی بستگی دارد)بمنظور شروع یادگیری در فرد انجام می‌دهد. در حالیکه باید در برنامه‌ریزی کارگاههای حمایتی اثول مربوط به کارشکافی را در نظر گرفت،تربیت کارکنان متخصص که در چنین کارگاههائی انجام وظیفه می‌کنند امری ضروری است زیرا نداشتن تجربه و تخصص و نیز فقدان انگیزه برای کار کردن با این افراد بدون شک برنامه را با شکست مواجه خواهد ساخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.