Skip to main content
فهرست مقالات

فاصله نسلی با تأکید بر وضعیت دینداری و ارزشهای اجتماعی، مطالعه موردی شهر دهدشت در سال 1382

نویسنده: ؛ ؛

پاییز و زمستان 1384 - شماره 19 علمی-پژوهشی (20 صفحه - از 21 تا 40)

کلیدواژه ها : فاصله نسلی ،دینداری ،ارزش اجتماعی ،تحول فرهنگی ،نسل جوان

کلید واژه های ماشینی : نسل جوان ،دینداری و ارزشهای اجتماعی ،اولویتهای ارزشی نسل جوان ،فاصله نسلی ،ارزشهای اجتماعی ،ارزشهای فرامادی ،دینداری کلی رابطه وجود ،ارزشهای فرامادی در مقایسه ،گروه سنی ،اینگلهارت ،فرامادی ،مادی ،ارزشهای مادی ،وضعیت دینداری ،اینگلهارت پژوهشگر تحولات ارزشی ،نسل جوان در مقایسه ،میزان دینداری کلی رابطه ،دینداری کلی ،گروه سنی جوان ،گروه سنی بزرگترها ،سنی ،تحولی از ارزشهای مادی ،میزان دینداری ،دینداری کلی پاسخگویان ،جوان و بزرگترها ،تحول فرهنگی در جامعه ،اولویتهای ارزشی ،جوان و بزرگترها رابطه ،میزان دینداری کلی ،پاسخگویان

پژوهش حاضر با عنوان«فاصله نسلی با تاکید بر وضعیت دینداری و ارزشهای اجتماعی» در سال 1382 هجری شمسی به شیوه پیمایش و از طریق مصاحبه ساختمند در قالب یک پرسشنامه‌ 64 سوالی در نمونه‌ای با حجم 220 نفر از افراد بالای 15 سال در شهر دهدشت به اجرا درآمد. هدف کلی تحقیق پی‌بردن به پیامدها و آثار تغییرات اجتماعی-فرهنگی بر فاصله نسلی‌ بود.در کنار آن اهداف فرعی دیگری نظیر بررسی تطبیقی نسل جوان و بزرگترها در شاخصهای‌ دینداری و ارزشهای اجتماعی مد نظر بوده است. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر نظریه فرامادیگری رونالد اینگلهارت پژوهشگر تحولات ارزشی و فرهنگی می‌باشد.اینگلهارت پس از حدود دو دهه پژوهشهای تجربی نتیجه‌ می‌گیرد که در کشورهای پیشرفته صنعتی تحولی از ارزشهای مادی به فرامادی به وقوع پیوسته‌ است که روند این تحول را در جهت کاهش نگرشهای دینی جوانان و گرایش بیشتر آنها به‌ ارزشهای فرامادی در مقایسه با بزرگترها می‌داند. در این تحقیق با توجه به موضوع و مساله اصلی تحقیق و نیز چارچوب نظری آن دو فرضیه مورد آزمون قرار گرفتند:1)بین نسل جوان و بزرگترها از لحاظ میزان دینداری کلی رابطه‌ وجود دارد.2)بین اولویتهای ارزشی نسل جوان و بزرگترها رابطه وجود دارد. براساس نتایج حاصل از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی بکار گرفته شده در این‌ پژوهش هر دو فرضیه تحقیق مورد تایید قرار گرفتند که حکایت از وجود تفاوتهایی بین دو گروه‌ مورد مقایسه در متغیرهای مورد سنجش دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.