Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی وضعیت شغلی، آموزشی فارغ التحصیلان دانشگاهی در یک دوره ده ساله (1375-1365)

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (14 صفحه - از 69 تا 82)

کلیدواژه ها :

دانشگاه ،وضعیت آموزشی ،شغل ،فارغ التحصیل ،انگیزه شغلی ،وضعیت‌ اجتماعی

کلید واژه های ماشینی : شغل، بررسى وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهى، آموزش، دانشگاه، فارغ‌التحصیلان، اشتغال، بررسى وضعیت اشتغال به کار، آموزشی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، وضعیت، فارغ‌التحصیلان دانشگاه

تردیدی نیست که یکی از وظایف اصلی هر نظام آموزشی به ویژه در سطح عالی تربیت نیروی‌ انسانی ماهر و متخصص با توجه به نیازهای جامعه است.با توجه به اهمیت این موضوع محققان در این پژوهش به بررسی وضعیت شغلی و آموزشی فارغ التحصیلان دانشگاهی پرداخته و برآنند تا از طریق توصیف وضع موجود زمینه را برای برنامه‌ریزی اثربخش‌تر مهیا سازند.وضعیت شغلی با توجه به متغیرهایی مانند شغل،جنسیت،تأهل و جایگاه اجتماعی و نحوه کاریابی با متغیرهای‌ دیگری مانند انگیزه،معدل و رشته دانشگاهی سنجیده شده است.تحقیق از نوع پیمایشی و ابزار آن‌ پرسشنامه محقق ساختهبا روایی مطلوب از نظر اساتید و پایایی در حد 83%بود که بر روی نمونه‌ آماری 133 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه اصفهان انجام گرفت.برای بررسی نتایج در سطح‌ آماره توصیفی از روشهایی چون درصد،شاخصهای مرکزی و برخی شاخصهای پراکندگی نظیر واریانس استفاده شد و آزمون‌های استقلال،مربع کای X2 آزمون U من و تینی،کروسکال والیس‌ و تحلیل عاملی و رگرسیون لجستیک در سطح آمار استنباطی مورد استفاده قرار گرفت.نتایج‌ تحقیق نشان داد که بین وضعیت شغلی و متغیرهایی چون جنسیت،تأهل و وضعیت اقتصادی و اجتماعی رابطه وجود دارد و کاریابی در حد بالایی به انگیزه‌های شغلی و در حد پایین به معدل و تا حدودی به رشته دانشگاهی مربوط می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"با توجه به دیدگاهها و تحقیقات انجام شده در مورد نقش دانشگاه و نکته مهم این است که تحصیلات دانشگاهی باید در تنظیم نظام شغلی تحصیلی کشور راه‌گشا باشد و چشم‌اندازهای توسعه را در آینده روشن نماید به دنبال این مهم محققان وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان وزارت علوم را(دانشگاه اصفهان)در بازارکار مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند رهنمودهایی در راستای بهینه‌سازی وضعیت اشتغال نظام آموزش عالی ارایه دهد. ب:وضعیت فارغ التحصیلان از لحاظ کاریابی با توجه به متغیرهایی مانند جنسیت،معدل، سهمیه،محل سکونت و جایگاه و رشته دانشگاهی جدول 2:نحوه کاریابی (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس تحلیل رگرسیون لجستیک بین اشتغال و سکونت در سطح 95%رابطه معنادار و متغیرهای آموزش دانشگاهی نظیر معدل،جایگاه رشته،و سهمیه ورود به دانشگاه در سطح 90 درصد معنی‌دار نبوده و از جمله عوامل تعیین‌کننده دریافتن شغل بنحو جدی به حساب نمی‌آید. در این مطالعه نظر دانش‌آموختگان در مورد واحدهای درسی نشان داد که در گروه علوم انسانی میانگین واحدهای کاربردی در شغل در حد 53 واحد در گروه علوم پایه 41 واحد و در گروه علوم فنی تنها 38 واحد از واحدهای درسی در محیط کار مفید واقع شده است که علت آنرا میتوان کیفیت پایین کار دانشگاههاضعف برنامه‌ها و عدم کارآیی نظام آموزشی موجود و عدم تطبیق آن با محیط کار نام برد که این خود می‌تواند یکی از دلایل عدم به کارگیری فارغ التحصیلان و عدم کارآیی آنان در محیط کار باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.