Skip to main content
فهرست مقالات

تفاوتهای جوهری دو مکتب کلامی: شیعه و معتزله

نویسنده:

(6 صفحه - از 4 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : معتزله ،شیعه ،امام ،امامیه ،کلامی ،عدل ،مکتب کلامی ،شیعه و معتزله ،مناظره ،کتاب ،پیامبر ،نظریه ،اصل ،مرتکب گناه کبیره ،شیعه امامیه ،کلام شیعه صفات ذاتی ،خرد ،صفات ،مکتب معتزله ،ذات ،عدل الهی ،حکم ،قاضی عبدالجبار ،مناظرات شیعه با سران معتزله ،واصل بن عطا ،کتب معتزله ،کلام معتزله اصل ،انسان ،ابو هاشم ،مرتکب کبیره

خلاصه ماشینی:

"P} تمایلات درونی ضد شیعی،ترجیح می‌دهند که کلام معتزله اصل بوده و شیعه مکتب کلامی خود را از آن گرفته است،حتی احمد امین می‌گوید:دوستم ابو عبدالله زنجانی(11)کتاب یاقوت ابو اسحاق را که از متکلمان دیرینه شیعه امامیه است،به من هدیه کرد و من آنرا خواندم و موقع خواندن تصور می‌کردم یکی از اصول معتزله را می‌خوانم،زیرا چندان تفاوتی با کتب معتزله نداشت،جز در مسائل معدودی مانند فصل اخیر که مربوط به امامت است. و نظریه معتزله در این مورد چندان روشن نیست،در میان مشایخ اعتزال تنها عبارت ابو الهذیل علاف(135-235)با نظریه امامیه انطباق کامل دارد(16)و اگر از او بگذریم،دیگران نظریه«نیابت ذات از صفات»(17)را مطرح می‌کنند که اگر توجیه نشود،سر از خلو ذات،از صفات در می‌آورد،که بی‌پایگی آن بر کسی پوشیده نیست و در کتاب«بحوث فی الملل و النحل»در این مورد سخن گفته‌ایم(18)و به خاطر ابهام و دو پهلو بودن نظریۀ نیابت،اشعری سخت‌ترین حمله را بر مکتب معتزله نموده و معتزله را متهم به عقیدۀ زنادقه کرده که می‌گویند خدا عالم و قادر و شنوا و بینا نیست(19). {J9-پذیرفتن توبه تفضل الهی استJ} پذیرفته شدن توبۀ گنهکار،مورد اتفاق تمام مکاتب کلامی است،و همگی آنرا مایه سقوط عذاب می‌دانند اما پذیرفته شدن توبۀ تائب و سقوط مجازات،از نظر امامیه و اشاعره،یک نوع تفضل الهی است و اگر نپذیرد و عقاب کند بر خلاف عدل خود رفتار نکرده است،ولی معتزله می‌گویند:خرد حکم می‌کند که خدا باید توبه تائب را بپذیرد،و از مجازات او صرف‌نظر کند،و هر نوع رفتار بر خلاف این حکم،با عدل و حکمت او سازگار نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.