چکیده:
رشد و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی مناسب خدمتی بزرگ در راستای ارتقاء سطح کیفی زندگی شهروندان می باشد سیستم BRT یکی از جدیدترین انواع سیستم حمل ونقل عمومی است که امروزه ایجاد و استفاده از آن به شیوه فزاینده ای افزایش یافته است . .شهر تهران همانند بسیاری از شهر های جهان ،با هدف گام برداشتن در مسیر توسعه و بهبود شیوه های حمل و نقلی اقدام به ایجاد مسیر ویژه اتوبوسهای B RT نموده است. با وجود مشکلات فراوانی که امروزه شهر تهران با آن رو به رو می باشد کیفیت خدمات رسانی این سیستم حمل و نقلی می تواند نقش کلیدی در کاهش مشکلات موجود داشته باشد . هدف این مقاله بررسی سطح رضایت مندی مسافران از عملکرد سیستمBRT در مسیر (پایانه علم و صنعت- خاوران) می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی با تاکید بر پیمایش میدانی و تهیه و تکمیل پرسشنامه می باشد. اطلاعات جمع اوری شده با استفاه از نرم افزار SPSS مورد پردازش قرار گرفته است.بررسی نشان می دهد بیشترین افراد استفاده کننده از این سیستم شاغلان با سطح درآمدی متفاوت می باشند. وارزیابی عملکرد این سامانه در مجموع بیانگر رضایت نسبی و متوسط شهروندان از این سامانه حمل و نقلی می باشد هر چند در برخی از مواردچون زمان دسترسی به مقصد و کاهش ترافیک رضایت مندی شهروندان بالا می باشد .و از بین بردن موانعی چون گره های ترافیکی در طول مسیر ،افزایش امنیت و ارتقاء کیفیت داخل اتوبوس از نظر شهروندان می تواند عواملی مهم در جذب مسافران بیشتر و کاهش جذابیت اتومبیل شخصی باشد.
Development of proper public transport system in order to improve the quality of life for citizens is a great service. BRT (Bus Rapid Transit) system is one of the new developed public transport systems .And using this system is growing increasingly. Tehran، like many cities in the world has been established a special “BRT lines” to take steps toward the development and improvement of methods of transportation. Despite the current problems of Tehran، the quality of this transport service can have a key role in reducing the problems. The purpose of this paper is to investigate the level of passengers’ satisfaction of the BRT system performance in the route from (terminals of Elm-O-Sanat to Khavaran). The research method is descriptive-analytical with an emphasis on field surveys، providing and completing questionnaires. The collected data were analysed using SPSS software. Survey shows that most people who use this system are employed with different income levels. In total، evaluation of the system performance indicates relative and average satisfaction of citizens from this transport system. Although in some cases such as access time to destination and reducing traffic، citizens’ satisfaction is high. And removing obstacles such as traffic nodes along the route، increasing security، improving the quality of buses (inside) could be an important factor in attracting more passengers and reducing the attractiveness of private car from citizens’ point of view.
خلاصه ماشینی:
"بررسی نشان میدهد بیشترین افراد استفاده کننده از این سیستم شاغلان با سطح درآمدی متفاوت هستند و ارزیابی عملکرد این سامانه در مجموع بیانگر رضایت نسبی و متوسط شهروندان از این سامانه حمل و نقلی است، هر چند در برخی از مواردچون زمان دسترسی به مقصد و کاهش ترافیک رضایتمندی شهروندان بالاست و از بین بردن موانعی چون گرههای ترافیکی در طول مسیر، افزایش امنیت و ارتقای کیفیت داخل اتوبوس از نظر شهروندان میتواند عواملی مهم در جذب مسافران بیشتر و کاهش جذابیت اتومبیل شخصی باشد.
از آنجایی که این تحقیق در راستای پاسخ گویی به دو سوال اصلی صورت گرفته 1- مهمترین استفاده کنندگان سیستم BRT چه کسانی هستند؟ 2-آیا شهروندان تهرانی از عملکرد سیستم حمل و نقل عمومی (BRT) رضایت دارند؟ در ابتدا مبانی نظری مربوط به حمل و نقل عمومی، روشهای متنوع حمل و نقل عمومی، BRT و ویژگیهای آن، بررسی گردیده است؛ و سپس در بخش تجزیه و تحلیل دادهها به شیوه میدانی بر اساس مطالعه تجارب دیگران و بررسیهای اولیه از یکی از پرترددترین مسیرهای BRT در شرق تهران مسیر (علم وصنعت –پایانه خاوران) اقدام به تهیه و تنظیم پرسشنامه شده است.
نمودارشماره (2) اولویت استفاده از سیستمهای حمل و نقل منبع: یافتههای میدانی، 1391 بررسی نگرش پاسخ گویان در ارتباط با میزان زمان انتظار برای ورود اتوبوسهای BRT به ایستگاهها بیانگر آن است که بیشتر پاسخ گویان اذعان داشتهاند که بین 5 تا 10 دقیقه منتظر اتوبوس بودهاند.
(2007) ,"Summary of the Application Effect of Bus Rapid Transit at Beijing South-Centre Corridor of China",Journal of Transportation Systems Engineering and Information Technology، Vol. 7, No. 4, pp."