چکیده:
تفکر انتقادی یکی از اولویتهای آموزش و پرورش است. درس جامعهشناسی فرصتهای فراوانی را برای رشد گرایشها و مهارتهای تفکر انتقادی فراهم میکند. یکی از چالشهای اساسی در آموزش جامعهشناسی در ایران، توجه عملی ضعیف به تفکر انتقادی بوده است. یکی از انتظارات و بایستههای آموزش جامعهشناسی در ایران، افزایش تاکید بر تفکر انتقادی در بین دانشجویان به طور عام و دانشجویان دختر به طور خاص است. زنان نیمی از ساخت اجتماعی ایران هستند، لذا هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین آموزش جامعهشناسی و تفکر انتقادی در بین دانشجویان دختر (مورد دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی مدیریت جهانگردی دانشگاه شیخ بهایی اصفهان) خواهد بود .روش تحقیق از نوع پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد نگرش به درس و تفکر انتقادی ریکتس ( 2003) بوده است.جمعآوری اطلاعات بر اساس سرشماری در بین کلیه دانشجویان دختر (67 نفر) کلاس درس مبانی جامعهشناسی دانشگاه شیخ بهایی شهر بهارستان اصفهان (مقطع کاردانی و کارشناسی رشته مدیریت جهانگردی نیمسال اول 91-1390) انجام گرفته است. در مجموع، نگرش دانشجویان دختر به درس مبانی جامعهشناسی در سطح زیاد و میزان تفکر انتقادی دانشجویان دختر در سطح خیلی زیاد ابراز شده است. رتبهبندی شش مولفه به ترتیب اهمیت عبارتند از: توانایی درک و فهم درس، احساس ارزشمندی درس، اهمیت داشتن، احساس لذت بردن، انگیزش یادگیری و احساس ترس و نگرانی از درس مبانی جامعهشناسی.تفاوت معناداری در نگرش به درس مبانی جامعهشناسی بین دو مقطع تحصیلی (به نفع مقطع کارشناسی) وجود داشته است.ارتباط معناداری بین سه مولفه احساس سودمندی، انگیزش یادگیری و همچنین، اهمیت داشتن درس به طور جداگانه با تفکر انتقادی دانشجویان دختر وجود داشته که معرف وجود ارتباط بین آموزش جامعهشناسی و تفکر انتقادی در بین دانشجویان دختر بوده است.
Introduction: Sociology of Teaching sociology is seen as a fresh new place to explore the importance and role of critical thinking in the sociology of education has been one of the most important issues to consider.Principles of Sociology course ample opportunities for students to develop critical thinking skills and attitudes and serves as a missionary spirit، critical thinking has suggested an alternative،Areas has brought the development of critical thinking. Learn the basics of critical thinking as a product of sociology curriculum content.To promote critical thinking skills so that potential learners. Increased emphasis on critical thinking in the university، leads to an increase in the use of critical thinking in the Society. Thinking and critical thinking as well as to social criticism، sociological thinking، and thinking is deemed necessary. Critical thinking involves the ability to judge and evaluate any logical thinking person based on sociological insights Mills provides.Sociologists should be in their classrooms، roads and planning ways to Students in order to enable them to think critically And the ability to create a bridge between personal experience and social events have. Critical thinking is one of the most important concepts that are essential for every individual and also play an important role in social life.Sociological critical thinking skills as one of the fundamental goals of education are considered in the evaluation. One of the most common objectives in the field of sociology of education is to enhance students' critical thinking abilities.Sociological critical thinking as well as product of Skills and sociological knowledge of Individuals.His ability to use that knowledge to properly deal with various topics of social life was sociologically.They show sensitivity to the needs of thereby making it one of the fields of social and cultural awareness is about. Critical thinking in education is a priority. Sociology course many opportunities for growth trends and provides the critical thinking skills.One of the major challenges in teaching sociology in Iran، according to critical thinking is a poor practice.Sociology of expectations and the necessary training in Iran، increased emphasis on critical thinking among students in general and specifically the female students. Women are half of the social construction of Iran، the main aim of the present study investigated the relationship between the sociology of education and critical thinking among students (the students associate degrees and Bachelor of Tourism Management، University of Isfahan Sheikh Bahai) will be.
Matherial & Methods: Survey methodology and questionnaire data collection tools and approaches to teaching critical thinking Riketts (2003) respectively.Collection Data Based on total between girls' students (n=67) in introduction sociology class of Schiegh Baheei (Baharestan، Isfahan) (Tourism Management،one term، 1390-91).
Discussion of Results & Conclutions: The attitude of students to learn the basics of sociology at the high level and high level of critical thinking in students expressed is. ranked in order of importance are the six components of the ability to understand the lesson، a valuable lesson، the importance of having a sense of enjoyment، motivation، learning and teaching principles of fear and concern of sociology. Drngrsh significant difference between the course Principles of sociology two educational levels (undergraduate interest) there.
Meaningful relationship between the three components of good feeling، motivation، and also learn important lessons that have students think critically and independently represents the relationship between sociology and education is critical thinking among students.
C. Wright Mills، leaning on approach، each student through the process of critical thinking in the sociology of education increases،Identification and analysis of practical realization of the society will be realized by most students.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای توصیفی نشان داده است که چهار خرده مقیاس مذکور به ترتیب اهمیت عبارتنداز: مهم بودن درس (اهمیت داشتن)، توانایی درک درس و ارزشمندی درس (در حد زیاد)، احساس لذت بردن (در حد Critical thinking Disposition (EMI),Ricketts Maturity Innovative Engagement متوسط)، انگیزش یادگیری (در حد متوسط) و احساس ترس و نگرانی از درس مبانی جامعهشناسی (در حد کم).
جدول4- آزمون تفاوت معناداری نگرش دانشجویان دختر به درس مبانی جامعهشناسی بر حسب مقطع تحصیلی موضوع کاردانی کارشناسی مقدار آماره t سطح معنیداری آمارهt میانگین انحراف معیار میانگین انحراف معیار احساس لذت بردن از درس مبانی جامعهشناسی 9/13 7/3 3/16 4/4 325/2 023/0 انگیزش یادگیری درس مبانی جامعهشناسی 8/13 3/4 5/15 2/4 678/1 098/0 احساس نگرانی از درس مبانی جامعهشناسی 7/13 7/3 5/11 6/4 131/2 037/0 اهمیت داشتن درس مبانی جامعهشناسی 5/18 7/2 4/19 8/3 05/1 298/0 توانایی درک و فهم درس مبانی جامعهشناسی 12/17 17/4 05/19 2/3 121/2 038/0 احساس ارزشمندی درس مبانی جامعهشناسی 59/17 2/4 2/19 5/3 605/1 095/0 نگرش نسبت به درس مبانی جامعهشناسی 3/97 4/17 05/108 14/19 394/2 02/0 یافتههای استنباطی تحقیق بازگوکننده آن است که تفاوت معناداری در تفکر انتقادی دانشجویان دختر بین دو مقطع تحصیلی وجود ندارد.
جدول 5- آزمون تفاوت معنیداری تفکر انتقادی دانشجویان دختر بر حسب مقطع تحصیلی موضوع کاردانی کارشناسی مقدار آماره t سطح معنی داری آمارهt میانگین انحراف معیار میانگین انحراف معیار مؤلفه نوآورانه تفکر انتقادی 5/43 6/4 3/43 2/4 23/0 818/0 مؤلفه بلوغ و کمال تفکر انتقادی 8/28 8/3 8/28 06/4 048/0 962/0 مؤلفه تعهد تفکر انقتادی 06/50 2/6 2/49 2/6 563/0 575/0 نمره کل تفکر انتقادی 5/122 4/11 3/121 9/9 443/0 659/0 تحلیل همبستگی یافتههای پژوهش در خصوص تحلیل همبستگی، بازگوکننده آن است که روابط معناداری آماری بین نگرش دانشجویان دختر به درس مبانی جامعهشناسی و تفکر انتقادی آنها وجود نداشته است."