چکیده:
در این پژوهش به دنبال مطالعه گروههای مرجع زنان جوان شهر ایلام، به مطالعه موردی زنان جوان 16 -29 ساله ساکن در این شهر پرداخته شده است. مساله اصلی این پژوهش، شناخت گروههای مرجع و عوامل موثر در گزینش آنها توسط زنان است. برای پرداختن به این مساله،تئوری گروه مرجع مرتن استفاده شده است. مطالعه میدانی زنان جوان شهر ایلام با رویکرد روش شناسانه کیفی و با استفاده از تکنیک مشاهده و مصاحبه عمیق انجام گرفته است . دادهها و اطلاعات به دست آمده از طریق روش کد گذاری موضوعی دستهبندی و با توجه به بنیانهای نظری پژوهش تفسیر شده است . دستاوردهای تجربی و نظری این پژوهش نشان میدهد که جامعه ایلام ، یک جامعه همگرا و درون گروهی است و زنان ایلامی تمایل زیادی به گزینش گروه های مرجع غیر عضویتی ندارند . ساختار اجتماعی بسته شهر ایلام و به تبع آن ، تحرک اجتماعی پایین و نیز محلی گرایی در بین زنان طبقه خرده بورژوا، از مهمترین عوامل موثر در گزینش گروه های مرجع عضویتی و به ویژه خانواده است .
Introduction: Selection of reference group and inclination to it is among those important issues that thinkers consider it under various titles. By referring to criteria of a special group، we always assess our deeds، appearance، values، wishes، lifestyles and ourselves. In a case study، this paper intends to focus on women at the age of 16-29 who live in Ilam city to study their reference group. Identifying reference groups and the effective factors in women’s selection were the main purpose of this paper. So we tried to find the answer of such questions as "what are the reference groups for young women in Ilam?" "What are their characteristic attributes?" "Is there any conflict in the trends of reference group selection?" "What are the effective structural factors in this selection?" "Merton’s reference group theory was selected as theoretical approach because not only is it more comprehensive than Mead's، Cooley's، and Simmer's theories، but it is also able to cover the main questions of this research. The main points of this theory include: relative deprivation، reference group، membership and non-membership، multiple reference groups، negative reference groups، effective structural factors in this selection، the consequences of this reference group selection، conflicts in inclination to reference group
Materials & Methods:A qualitative approach with in-depth interview and observation technics were used as research methodology. Also، purposive sampling and standards of saturation were applied to quit data collection and start analyzing it، respectively
Discussion of Results & Conclusion: The results show that Ilam society is a convergent and intergroup society in which women are more inclined to membership reference groups، especially to their families and less to non-membership reference groups. But dissatisfaction of women from closed environment of families، classes and society made it necessary that other concepts would describe this situation. These concepts include: Localism and the petti bourgeoisie class. One of the characteristic of this class is that it has a limited ownership and neither is identically similar to worker class nor to capitalist class. It is a socially conservative one and in most cases it attends to traditional issues (Ritzer1998). We can classify all three groups as the petti bourgeoisie class because there was no significant differences among samples in three classes (high، medium and low). The women of this class are dependent to their families and their men (husband or father). In the one hand، they wish to enjoy from wealth، education and social openness. On the other hand، they to strengthen their ties to their families and believe that they can achieve their wishes only by their families. The petti bourgeoisie class in Ilam gets their wishes by looking at upper classes so they try to behave like them، but in contrast to their inclination، there is a situation which we call contentment or localism. Despite of all ambitions and wishes، Ilami woman have an internal force which invites them to content and return to family circle. So because of localism and contentment، they prefer not to hurt their families for their own personal choices of cloth، social relationships، etc.
خلاصه ماشینی:
"گروههای مرجع زنان ایلامی دربین افراد زنان مورد مصاحبه ما چهار نوع الگوی شخصیتی دقیق، نسبتا دقیق، مبهم و فاقد الگوی شخصیتی را پیدا کردیم، که در هر کدام از این موارد، فرد یا به فرد خاصی به عنوان الگو اشاره کرده است (دقیق)، یا به افرادی متفاوت (نسبتا دقیق و یا به صورت کلی افراد با یک خصوصیت (مبهم) را به عنوان الگوی خود مطرح کردهاند و افرادی نیز بودند که خود را از همه بالاتر میدانستند و فاقد یک الگوی شخصیتی بودند، اما در کل در رابطه با این موضوع نیز ما میتوانیم بگوییم که نوعی در هم آمیختگی بین انواع شیوههای الگوگیری شخصیتی وجود دارد و افراد کمتر متمایل به تعیین یک شخص به عنوان الگوی شخصیتی نهایی خود هستند و همچنین، همان طور که اشاره شد، این نوع از الگوها و تیپهای ایدهآل برای زنان بیشتر مقطعی است و پس از مدتی این الگوها عوض میشوند.
همان طور که در بخش نظری تشریح شد، خانواده یکی از اولین و اصلیترین منابع الگویی افراد است، اما با افزایش سن ما شاهد آن هستیم که گروههای همسالان و گروههای دوستان جای آنها را میگیرند، ولی به نظر میرسد در مورد مسائل اخلاقی و در اینجا برای زنان این موضوع صادق نیست و در بسیاری از موارد برای زنان پدر و مادر همچنان به عنوان الگوی اول اخلاقی این زنان مهم هستند."