چکیده:
رسواییهای مالی اخیر نگرانیهایی را در رابطه با کیفیت گزارشگری مالی پدید آورده است. در حالی که مسؤولیت تهیه صورتهای مالی بر عهده مدیریت شرکت است ولی در پی این رسواییها، انگشت اتهام به سوی حسابرسان نیز نشانه رفته است. هدف این تحقیق بررسی اثر ویژگیهای حسابرس بر کیفیت گزارشگری مالی (کیفیت سود) است. از جمله ویژگیهای حسابرس که در تحقیق حاضر مد نظر قرار گرفتهاند، دوره تصدی و اندازه است. همچنین برای ارزیابی کیفیت سود سه بعد ارزش پیشبینیکنندگی و ارزش تأییدکنندگی، بی طرفی و احتیاط (محافظهکاری) بر اساس مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران انتخاب شده اند. نتایج حاصل از سه مدل رگرسیونی مورد استفاده در این تحقیق، رابطه معناداری بین ویژگیهای حسابرس و ابعاد مورد مطالعه کیفیت سود نشان نداد. به عبارتی دوره تصدی حسابرس اثر معناداری بر کیفیت سود نداشت. این بدان معناست که مدت زمان رابطه حسابرس و صاحبکار اثر معناداری بر کیفیت سود صاحبکار ندارد. همچنین عدم وجود رابطه معنادار بین اندازه مؤسسه حسابرسی و کیفیت سود بدین معناست که تفاوتی بین کیفیت سود شرکتهای حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی و مؤسسات عضو جامعه حسابداران رسمی وجود ندارد و بین عملکرد این مؤسسات و سازمان حسابرسی تفاوت معناداری وجود ندارد
خلاصه ماشینی:
"این در حالی است که در ادبیات موضوع دو دیدگاه متضاد در مورد رابطه بین دوره تصدی حسابرس و کیفیت حسابرسی و به تبع آن کیفیت گزارشگری مالی وجود دارد.
تحقیق حاضر در پی آن است که رابطه بین مقوله چرخش حسابرسان و ابعاد مختلف کیفیت سود را در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تبیین کند تا بدین وسیله پشتوانهای آکادمیک برای مبحث چرخش اجباری حسابرسان باشد.
علاوه بر این، حرفه حسابداری بیان می دارد که دوره تصدی کوتاه ممکن است ریسک بیشتری را برای قصور حسابرسی داشته باشد زیرا این حسابرسان با دانش تخصصی غیر کافی مجبور هستند تا با شدت بیشتری بر برآوردها و تجدید ارائههای انجام شده توسط شرکت مشتری تکیه کنند [21].
مدل زیر این موضوع را بررسی میکند: مدل (1) CFOit+1=α0+α1OPINit+α2OPINit*TENUREit+α3OPINit*AUDITORit +α4GROWTHit+α5DEBTit +α6LOSSit+εit که در این مدل: CFO: جریان نقد عملیاتی مقیاس شده با مجموع داراییها OPIN: سود عملیاتی مقیاس شده با مجموع داراییها TENURE: تعداد سالهای تصدی حسابرس شرکت AUDITOR: نوع حسابرس، اگر سازمان حسابرسی باشد 1؛ و در غیر این صورت صفر خواهد بود.
در مقابل دیدگاه دوم بیان میکند به دلایلی نظیر بیطرفی (استقلال) بیشتر حسابرس در سالهای اولیه، کیفیت حسابرسی بالاتر است زیرا این امکان وجود دارد که در بلندمدت استقلال حسابرس دستخوش روابط با صاحبکار شود.
همچنین به نهادهای ناظر بازار بورس و اوراق بهادار پیشنهاد میشود که در دستورالعمل خود مبنی بر چرخش اجباری حسابرس (هر4 سال یکبار) تجدید نظر نمایند، چرا که نتایج این تحقیق نشان میدهد که چرخش اجباری حسابرسان ضرورتا موجب بهبود کیفیت گزارشگری مالی نخواهد شد."