Skip to main content
فهرست مقالات

رؤیت هلال با چشم مسلح

نویسنده:

(15 صفحه - از 148 تا 162)

کلید واژه های ماشینی : روءیت ،چشم مسلح ،روءیت هلال با چشم مسلح ،روایات ،روءیت هلال ،چشم غیر مسلح ،روءیت با چشم مسلح ،حد ترخص ،سمع ،اعتبار روءیت با چشم مسلح ،تحدید بودن روایات روءیت هلال ،اعتبار روءیت هلال با چشم ،غیر مسلح قابل روءیت ،استماع ،ماه ،چشم غیر مسلح موضوع حکم ،مقام تحدید بودن روایات روءیت ،حکم ،روایات روءیت هلال ،روایات دسته اول ،قابل روءیت ،شنیدن ،روءیت با چشم غیر ،چشم مسلح موضوع حکم ،روءیت ماه با چشم مسلح ،تلسکوپ قابل روءیت ،موضوعیت ،ابزار ،حد ،موضوع

خلاصه ماشینی:

"همچنین در موارد دیگری مانند «من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین» و «شنیدن غنا و لهو» فرقی بین شنیدن از ابزارهایی مثل رادیو و شنیدن بدون ابزار نیست، چون در همه این موارد؛ خود شنیدن و دیدن موضوعیت دارد و برای چیز دیگری طریق نیست، لذا چیز دیگری غیر از شنیدن و دیدن، جانشین آن نمی‌شود، بخلاف روایات دسته دوم که طریقیت دارند و چون طریقیت دارند از هر راهی که مقدار مورد نظر آن روایات احراز شود حکم مترتب می‌شود هر چند که سمع و نظری هم در کار نباشد. 8. با این مقدمات روشن شد که روایات روءیت هلال، از روایات دسته دوم ذکر شده در اول این مقاله محسوب می‌شوند و همان طور که در آن موارد، از جمله: تشخیص حد ترخص، استفاده از ابزاری مثل دوربین و تلسکوپ به هیچ وجه معتبر نیست، در روءیت هلال نیز چنین است، چون از این جهت ـ یعنی به لحاظ در مقام تحدید بودن ـ هیچ فرقی بین آنهانیست. چنان که گذشت، از بررسی مجموع موارد مذکور، این مناط کلی به دست می‌آید که اگر استفاده از یک حس ـ مانند روءیت و سمع ـ جنبه ابزاری داشته باشد، تحولات فناوری و توسعه در آن، به عنوان ابزار و طریق شرعی پذیرفته نیست، و استفاده از این ابزار با در مقام تحدید بودن سازگاری ندارد و چون روءیت هلال نیز راهی برای علم به روءیت پذیری هلال است و خود روءیت، موضوعیت ندارد، بنابراین دیدن با چشم مسلح، معتبر نیست، و نمی‌تواند دلیل شروع ماه قمری باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.