Skip to main content
فهرست مقالات

عبور از مقابل نمازگزار (پژوهشی به شیوه فقه مقارن)

نویسنده:

(68 صفحه - از 236 تا 303)

کلید واژه های ماشینی : نماز، عبور، نمازگزار، روایت، پیامبر، نقل، عبور از مقابل نمازگزار، ستره، عابر، قطع

خلاصه ماشینی: "روایت دوم: گرچه کمتر در کتب فقه ذکر شده، اما ابن قدامه در مغنی به آن استدلال کرده، و آن روایتی است که ابو داود در سنن خود از سعید بن عبدالعزیز از غلام یزیدبن نمران از یزیدبن نمران نقل می‌کند: رأیت رجلا بتبوک مقعدا فقال: مروت بین یدی النبی و أنا علی حمار و هو یصلی، فقال: اللهم اقطع أثره فما مشیت علیها بعد؛65 یزید می‌گوید: مردی افلیج را در تبوک دیدم، و گفت: در حالی که پیامبر نماز می‌خواند، از مقابل او گذشتم، در حالی که سوار بر الاغی بودم، پس گفت: خدایا، دنباله او را قطع کن! 118 این طور شد که گروهی روایتی را نقل کردند و هر کس از آن معنایی گرفت و آن را دین خدا و سنت پیامبر نامید، بدون توجه و فهم صحیح مفاد و مقصود آن، تا آنجا که شعرانی در العهود المحمدیه در استفاده از احادیث این باب می‌گوید: از رسول الله(ص) بر ما پیمان عمومی گرفته شده است که به هیچ عنوان از مقابل نمازگزاری عبور نکنیم، از ترس آن که مبادا به خاطر جرأتی که در مقابل حضرت باری تعالی(که نماز گزار در ذهن خود تخیل کرده است) نشان داده‌ایم، در دیوان شیاطین نوشته شویم!119 _______________________________ 118. اما باید دانست اصل این نسبت ثابت نیست و قرائن فراوانی برثبوت عکس آن دلالت دارد، زیرا ابن عباس(که به او چنین نسبتی داده شده) از کسانی است که بیش از همه در این موضوع سخن گفته و در معرض سوءال و نقض و ابرام بوده، ولی در هیچ موردی چنین نظری نداشته است، بلکه همیشه برای قول به عدم قطع به آنچه از فعل و تقریر پیامبر و صحابه دیده، استدلال کرده و قائل به قطع را تخطئه کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.