Skip to main content
فهرست مقالات

قوانین کیفری اسلام و عقلانی بودن آن از دیدگاه استاد مطهری

نویسنده:

(25 صفحه - از 304 تا 328)

کلید واژه های ماشینی : اسلام، کیفر، محبت، مطهری، قصاص، خشونت، انسان، قوانین کیفری اسلام، زن، مجازات

خلاصه ماشینی:

"49 در پاسخ این گروه باید گفت: هر چند در اجرای حکم قصاص، کشتن انسان دیگر به ظاهر غیر عقلانی و غیر اخلاقی به نظر می‌رسد و نباید پاسخ عمل غیر اخلاقی را با عمل غیر اخلاقی دیگر داد و نباید با کشتن انسان دیگری، دل‌های دیگری را جریحه دار کرد و برای جامعه، یتیمان بیش‌تری را بر جای گذاشت؛ ولی با کالبد شکافی و آثار و پیامدهای زیانبار این سخنان، نه تنها روشن می‌شود که حکم «قصاص» غیر اخلاقی و غیر عقلی نیست، بلکه لغو آن، غیر عقلانی و غیر اخلاقی است؛ چرا که به گفته استاد شهید، لغو حکم قصاص، به مانند چراغ سبز به بزهکاران است. 53 استاد شهید در پاسخ به این سخن، با اهانت‌آمیز بودن آن نسبت به اسلام و مسلمانان یادآور می‌شود: مگر ما باید تابع پسند و تشخیص دیگران باشیم، مگر ما قدرت شناخت و انتخاب نداریم؟ سپس در تحلیل شبهه یاد شده می‌نویسد: به چه دلیل بریدن انگشتان دزد نارواست؟ گفته‌اند: الف) دزدی مجازات ندارد؛ زیرا کسی که دزدی کرده کار مهمی انجام نداده است تا درخور کیفر و مجازات باشد. بنابراین، انگشتان دزد، همین که دزدی انجام گرفت، بریده نمی‌شود (چنان که شماری از نا آشنایان به احکام اسلام پنداشته و گفته‌اند که اگر بنا شود این حکم در دنیای امروز عمل شود، باید بسیاری از دست‌ها را ببرند) بلکه اجرای این حد اسلامی، شرایط زیادی دارد که بدون آن شرایط، بریدن دست دزد روا نیست، از جمله: الف) مالی که ربوده شده باید دستکم یک ربع دینار ارزش داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.