چکیده:
نوع آرایش کار در خانواده دوگانه شغلی و تبیین نابرابری تفکیک نقش زن و شوهر
موضوعی است که قصد بررسی آن را داریم.ولی بنا به اهمیت بررسی و شناسایی منابع تورش
و عوامل موثر در تقلیل اعتبار تحقیقات مربوطه، دراین مقاله، ابتدا به آسیبشناسی
پژوهشهای مرتبط با تقسیم کار خانگی پرداخته شده ا ست، سپس با استعانت از طبقهبندی
رئالیسم روش شناختی و رویکرد قیاسی-استقرایی ویژگیهای یک رویکرد روشی معتبر و
پالوده-که هدف این تحقیق است-بررسی شده است و اعتبار رویکرد مورد انتظار برحسب
توصیههای جدید روش
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که هدف این تحقیق ارائه ویژگیهای یک رویکرد روشی معتبر جهت تببین نابرابری تقسیم کار خانگی است، سعی بر این بوده است که با توجه به آخرین دستاوردهای روشی و بینشی، وسیله متناسب با هدف که در چرخه تعاملی پژوهشگر، ابزار اندازهگیری، مصاحبهکننده و پاسخگو در رابطه با یکدیگر و مقتضیات محیطی نمود مییابد، عرضه گردد(نمودار شماره 1) اینروند در قالب ویژگیهای ذیل خلاصه شده است:نمودار شماره 1-«روند تحقیق مبتنی بر تحلیل وسیله-هدف» 1-دید کلنگر سیستمی مبتنی بر هستیشناسی خرد2-تقریب سطوح خرد و کلان مبتنی بر تحلیل آرایش رابطهای کارگزاران تا صفات آنان3-تاکید بر معرفت جنسی در تعامل کارگزار و ساختار4-انعطافپذیری در روند تحقیق و تکثرگرایی روشی مبتنی بر دریافت ساز و کارهای مولد رابطه تجربی5-آگاهی پژوهشگر از مناسبات ارزشی خود و همکاری مستمر پژوهشگر دیگر در کنترل و تحلیل دادهها6-اتخاذ رویکرد نمادینتر مبتنی بر ادراک مسئولیتها در خانه به همراه پرسش مستقیم و غیرمستقیم آزمودنیها7-تعریف مفهومی مبتنی بر نظریه شبکه معنا و متن اجتماعی بلافصل8-آزمون تئوری مبتنی بر نظریه قضاوت و کنترل زمینهای آن 9-تعامل مصاحبه کننده و پاسخگو و ابزار اندازهگیری مبتنی بر کاربرد تکنیکهای مختلف و بررسی تطبیقی آنها با یکدیگر10-دارا بودن فرضیههای مخالف11-خاصگرایی تاریخیبدین ترتیب رویکرد روش شناختی مورد انتظار، ترکیبی از پیوستارهای دو سویه را تشکیل میدهد که وزن بیشتر بر رویکردهای کیفی حمل میگردد چرا که دریافت سازکارهای مولد نوع آرایش انجام امور خانگی به لحاظ ساختاری بودن گروه خانواده و نه ردهبندی بودن آن (puorg cimonoxaT) ، مستلزم تفسیر شاکله اجتماعی است (noitarugifnoc laicoS) (چلپی، 1374:64-54)، ضمن آنکه واحد تحلیل نوع رابطه آزمودنیهاست و نه صفات آنان (چلپی، 1373:14 و 13)(نمودار شماره 2)."