Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباط آموزش عالی و بازار کار در ژاپن

نویسنده:

ISC (44 صفحه - از 237 تا 280)

کلیدواژه ها :

بازار کار ،آموزش عالی ،نیروی کار ،سرمایه‌ی انسانی ،سرمایه‌ی روابط انسانی ،استخدام مادام العمر ،اشتغال دانش‌آموختگان ،ماندگاری در شغل

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی، مؤسسات آموزش عالی، ژاپن، بازار کار، نظام آموزش عالی، کارکنان، دانش، دانش‌آموختگان، نظام استخدام مادام‌العمر، شغل

نگارنده دراین مقاله با بررسی ارتباط نظام آموزش عالی و بازار کار، بر آن است که با رویکردی فرهنگی و اجتماعی، موضوع اشتغال دانش‌آموختگان آموزش عالی و ارتباط آن با ساختار صنعت و نحوه‌ی رقابت در بازار کار را به تجزیه و تحلیل کند و تأثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظام استخدام مادام‌العمر را بر فرایند انتخاب داوطلبان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نشان دهد..به‌علاوه، تجربه‌ی سازنده‌ی ژاپن در زمینه‌ی ارتباط اثربخش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و بازار کار را با تأکید بر مبانی فرهنگی و اجتماعی آن‌ها و با هدف بهره‌گیری مدیران، سیاست‌گذاران و پژوهشگران بخش‌های مختلف آموزش‌عالی و سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران معرفی کند.مطالعه‌ی تجربه‌ی ژاپن نشان می‌دهد که در برنامه‌ریزی آموزش عالی باید بیش از روش‌های پیش‌بینی نیروی انسانی، رویکرد تحلیل نیروی انسانی را مدنظر قرار داد و با تأکید بر ضرورت تحلیل بازار کار و در نظر داشتن عوامل مؤثر بر رقابت در بازار کار به نحوه‌ی بازخورد آموزش عالی در بازار کار توجه کرد.رویکردهای اقتصادی و اجتماعی اشتغال و راهکارهای ایجاد هماهنگی میان نیازهای واقعی بازار کار و توانایی‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان آموزش عالی را مورد توجه قرار داد و سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش عالی را متنوع، منعطف و همگانی ساخت.به‌علاوه.همراه با تأکید بر برنامه‌های آموزشی رسمی به گسترش دوره‌های آموزش حین کار برای پرورش حرفه‌ای نیروی انسانی شاغل-که افزایش میزان ماندگاری در شغل را در پی دارد-توجه نمود و با در نظر داشتن تأثیر نظام استخدامی بر رقابت در بازار کار، بر دانش افراد به عنوان سرمایه‌ی انسانی همراه با مهارت‌های کار گروهی و یادگیری مشارکتی به عنوان سرمایه‌ی روابط انسانی تأکید کرد.

خلاصه ماشینی:

"همراه با تأکید بر برنامه‌های آموزشی رسمی به گسترش دوره‌های آموزش حین کار برای پرورش حرفه‌ای نیروی انسانی شاغل-که افزایش میزان ماندگاری در شغل را در پی دارد-توجه نمود و (*)-عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییبا در نظر داشتن تأثیر نظام استخدامی بر رقابت در بازار کار، بر دانش افراد به عنوان سرمایه‌ی انسانی همراه با مهارت‌های کار گروهی و یادگیری مشارکتی به عنوان سرمایه‌ی روابط انسانی تأکید کرد. چالش‌های نظام استخدام مادام‌العمرپژوهشگران براساس تحقیقات خود در دهه‌ی گذشته، پیش‌بینی کرده‌اند که تغییر در نظام استخدام مادام‌العمر در ژاپن و حرکت به سوی روش‌های متنوع‌تر به کارگیری نیروی انسانی اجتناب‌ناپذیر است و شرکت‌های تولیدی و بازرگانی برای یافتن راهکارهای اثربخش‌تر جهت استخدام نیروی انسانی خود تلاش می‌کنند ,1996,akanaT;1997,atuM;b 2001,otI (1995,ruobaL fo yrtsiniM به‌علاوه، برنامه‌های آموزشی پیش و حین خدمت کارکنان هزینه‌های سنگینی را برای شرکت‌ها به همراه آورده است؛بنابراین، شرکت‌ها می‌کوشند تا دست‌اندرکاران آموزشی و پرورش دوره‌های عمومی و عالی را متقاعد سازند تا برنامه‌های آموزشی (1)- ytisrevinU odiakkoH (2)- noitacudE rehgiH ni tneempoleveD dna hcraeseR rof retneC ehT (3)- yrutneC ts21 ni ytisrevinU odiakkoH (4)- hcaorppA detargetnI (5)- hcaorppA yranilpicsidretnI (6)- muluciruC eroC و درسی خود را بیش از پیش با نیازهای واقعی دنیای کار، سرعت تغییر در فناوری و نیازهای جامعه‌ی اطلاعات هماهنگ کنند و دانشجویان را با دانش، مهارت و توانایی‌های متناسب با نیازهای روز صنعت و بازار کار پرورش دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.