چکیده:
دراین تحقیق به بررسی نوگرایی تحت دو نظام حوزوی و غربی پرداخته شده است.جامعه
آماری نمونه از میان دانشجویان داشگاه تهران و حوزه علمیه قم انتخاب شده است.نتایج
تحقیق نشان میدهد که نوگرایی در تمامی مقاطع تحصیلی در نظام حوزوی بالاتر از نظام
نوع غربی بوده است.و طلاب دانشجویان دختر نوگرایی، گرایش به غیردینی بودن با گرایش
به علمی بودن گرایش به جهانشمول بودن، گرایش به استقلال طلبی و گرایش به پیشرفت و
گرایش به تساوی طلبی، همبستگی منفی دارد.این امر بدین معناست که در ایران دانش
آموختان میتوانند نوگرا و مدرن باشند بدون آنکه غیردینی باشند.
خلاصه ماشینی:
"غالب این تحقیقات نشان میداد که آموزش و پرورش و تحصیل، مدرنیته را بالا میبرد دراین مجله نیز تحقیقی در مورد ایران تحت عنوان آموزش و نوگرایی در میان دانشجویان ایرانی صورت گرفته اما آنچه در مورد کشور ما مهم است این است که شاید کشور ایران تنها کشوری باشد که در آن هر دو سیستم آموزشی(از نوع رایج فعلی و نوع موردنظر ایلیچ)وجود دارد و بهتری زمینه برای مقایسه میان این نوع نظام آموزشی فراهم است.
(جدول 3)جدول 3-نوع آموزش و میانگین نمره نوآوریمتغیرهایی که میتوانست دراین امور دخالت داشته باشند مانند سن جنس، بعد خانوار، طبقه اجتماعی والدین، تجربه شهرنشینی و در معرض رسانهها و وسایل ارتباط جمعی بودن نیز هر کدام مورد مطالعه قرار گرفتند که ضمن اینکه همه این پارامترها در نوگرایی هر دو گروه مؤثر بودند اما اولا در همه آنها طلاب بطور معنادار نوگراتر از دانشجویان بوده ثانیا پس از کنترل همه این متغیرها نتایج حاکی از تأثیر نوع آموزش بطور مستقل از پارامترهای دخالت کننده بود.
(جداول 4، 5) جدول 4-میانگین نمره نوآوری پاسخ دهندگان برحسب جنسیتجدول 5-نوع آموزش و میانگین نمره نوآوری برحسب جنسیتکه این امر میتواند دلائل مختلفی داشته باشد:اولا چنین نتیجهأی در بسیاری از تحقیقات که در دنیا بعمل آمده بدست آمده است که در رساله به آنها اشاره گردیده، ثانیا بعد از انقلاب اسلامی ایران، زنها احساس آزادی بسیار بیشتری نسبت به گذشته تحت خفقانهای مختلف و فشارهای گوناگون بودند، داشتند و این امر بواسطه حضور سیاسی فعال آنان در انقلاب بدست آمد، لذا مانند فنر فشرده شده پس از رهایی رشد بیشتری را دراین زمینه حاصل کردند، ثالثا در همه دنیا، زنها وضع موجود را چندان مناسب شأن و مقام خود ندانسته و همیشه خواهان تغییر آن هستند و حمایت از تغییر وضع موجود نیز یکی دیگر از پارامترهای نوگرایی میباشد."