Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد آزمون جدید شخصیتی نئو (neo) و بررسی تحلیلی ویژگی ها و ساختار عاملی آن در بین دانشجویان دانشگاههای ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (26 صفحه - از 173 تا 198)

کلید واژه های ماشینی : دانشجویان ،عاملی رویه‌های تست OEN ،رویه‌های ،ارزیابی ،فرم ،عوامل ،پراکندگی وزن‌های عاملی رویه‌های تست ،فارسی ،OEN ،فرم فارسی تست ،دانشگاه تبریز ،پرسشنامه ،فرم فارسی تست OEN ،دانشجویان دانشگاه‌های ایران ،پرسشنامه شخصیتی OEN ،شیراز ،نمرات ،فرم فارسی پرسشنامه شخصیتی ،دانشگاه ،ایران ،عاملی در ارزیابی شخصیت ،اسپانیایی ،ضریب آلفا ،اعتبار همزمان فرم فارسی تست ،اعتبار ،نمرات دانشجویان تبریز و شیراز ،فرهنگی ،شخصیتی نئو ،ارزیابی اعتبار ملاکی تست ،بررسی

در دو دهه گذشته میان محققین شخصیت با زمینه‌ها و فرهنگهای مختلف، توافق فراینده‌ای در مورد موجود یک مدل پنج عاملی در ارزیابی شخصیت به نام (1) dna scitsiretcarahc s''''ti fo noitaulavE citylana dna tset R-I POEN eht fo noitacilppA stneduts ytisrevinu nainarI gnoma erutcurts lairotcaf

خلاصه ماشینی:

"تحلیل عوامل رویه‌های 30 گانه تست چرخش و اریماکس در نمونه کلی و در گروه پسران و دختران حضور پنج عاملی اصلی را همانند آنچه که در بررسی‌های مک کری و گوستا و نیز محققین دیگر از کشورهای مختلف گزارش شده است، نشان داد. مقدمهتست‌ R-IPOEN که به منظور بررسی ساختار عاملی و سایر خصوصیات فنی و در نهایت کاربرد آن در بین دانشجویان ایرانی انتخاب شده است، یکی از تست‌های شخصیتی است که بر اساس تحلیل عوامل ساخته شده است و یکی از جدیدترین تست‌ها در این زمینه است که اولین بار توسط مک‌کری و کوستا(1985)تحت عنوان پرسشنامه شخصیتی‌ OEN معرفی گردیده است. جدول شماره 1-عوامل و رویه‌های مورد ارزیابی توسط تست تجدید نظر شده شخصیتی‌ OEN (به تصویر صفحه مراجعه شود)الف:ترجمه فارسی توسط دو تن از اساتید گروه زبان انگلیسی در دانشگاه تبریز با متن انگلیسی مطابقت گردید و پیشنهادهای اصلاحی ایشان در ترجمه اعمال شد. (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 2-آلفای بدست آمده از نمونه مورد بررسی و آلفای افزایش یافته در صورت حذف رویه یا سؤال نامناسبنمونه مورد بررسیاز آنجا که صفات شخصیتی مورد بررسی جنبه عادی و عام دارد و تصور می‌رود در همه افراد جامعه به درجات مختلف دیده شود، نسبت نمونه به جامعه آماری که دانشجویان دانشگاه‌های ایران بود، می‌توانست خیلی کوچک باشد؛اما به علت وجود تفاوت‌های فرهنگی و قومی جالب در جامعه ایران و نیز برای امکان‌پذیر شدن بررسی رابطه ابعاد شخصیتی مورد نظر یا متغیرهایی از قبیل جنس، شهر مورد بررسی، طبقه اجتماعی، انتخاب نمونه بزرگتری ضرورت داشت. (1) (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 3-نمونه آماری مورد بررسی از دانشگاه‌های تبریز و شیرازنمونه‌های دانشگاه تبریزنمونه‌های دانشگاه‌های شیرازنتایج بررسیبرای ارزیابی اعتبار سازه‌ای، از روش تحلیل عوامل استفاده شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.