خلاصه ماشینی:
"مهرجویی در مصاحبههای مختلف خود، از جمله در مصاحبهی اخیر با برنامهی هفت، اصرار دارد خود را دارای دغدغهی اجتماعی نشان دهد و با تأکید بر فیلم نارنجیپوش، مدعی شود که او به دنبال بهره بردن از مدیوم سینماست تا به دردهای اجتماعی بپردازد؛ شاید این مسئله قابل بحث بود، اگر که مهرجویی مدعی میشد در برخی آثار چنین است.
اما وقتی ادعا میشود او به طور کلی چنین است، لازم است تا دوباره به آثار قبل و بعد از انقلاب او توجه کنیم و یادآور شویم که در بسیاری از این آثار، مانند آنچه در بالا ذکر شد، هیچ اثری از فیلم اجتماعی دیده نمیشود.
آیا موضع مهرجویی در سنت و تجدد، پخته و نظاممند است یا موضعی عادیست؟ میدانیم که مهرجویی در مصاحبههای خود، از جمله مصاحبهی اخیر با هفت، به صراحت خود را از هر دیدگاه فلسفی مبرا میکند؛ اما اگر ما از این مصاحبهها هم آگاه نبودیم، میتوانستیم دریابیم که موضع مهرجویی نسبت به سنت، چنانکه مثلا در لیلا یا سنتوری یا مهمان مامان آشکار میشود، همان موضع متعارف روشنفکران ایرانی است و نکتهی فلسفی یا جامعهشناختی خاصی در آن وجود ندارد.
اما اگر کسی بخواهد مهرجویی را از پیروان نظریهی انتقادی بداند، لازم است تا بیان کند مهرجویی چه آرمان یا هدف تاریخی، برای ایران و ایرانی در نظر گرفته و حال در آثار سینمایی، به دنبال نقد وضع موجود نسبت به آن آرمان است؟ میتوان البته این ادعا را دربارهی آخرین ساختهی او طرح کرد، بهشرط آنکه بپذیریم هدف و آرمان، فنکشویی و ذن باشد و روش، عقلانیت انتقادی."