Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی نظری برنامه درسی مطلوب دینی دوره متوسطه

نویسنده: ؛ ؛

پاییز 1380 - شماره 39 علمی-پژوهشی (30 صفحه - از 247 تا 276)

کلید واژه های ماشینی : برنامه درسی ،برنامه درسی مطلوب ،درسی دینی ،درسی مطلوب دینی ،دینی ،برنامه درسی دینی ،مبانی نظری برنامه درسی ،درسی مطلوب ،محتوای برنامه درسی دینی ،نیازسنجی در برنامه درسی ،مطلوب ،برنامه‌ریزی‌های دست‌اندرکاران برنامه‌های درسی ،تعلیم و تربیت ،الگوی نیازسنجی در برنامه ،مطلوب دینی ،تربیت دینی ،محتوای برنامه درسی ،تربیت مذهبی ،برنامه‌ریزی درسی ،برنامه‌ریزان درس دینی ،مذهبی ،دینی دوره ،انحطاط اخلاقی ،الگوهای طراحی برنامه درسی ،کتاب دینی ،موضوع درس دینی ،مبانی اجتماعی ،موضوعات درسی ،الگوهای برنامه‌ریزی درسی ،درسی پوچ

یکی از اصول تعلیم و تربیت که همواره باید مدنظر طراحان برنامه‌های درسی باشد، آن است که دانش‌آموزان نه برای زمان حال، بلکه برای شرایط بهتر احتمالی آینده تربیت می‌شوند.این نکته همواره باید به عنوان یک اصل در برنامه‌ریزی‌های دست‌اندرکاران برنامه‌های درسی در نظر گرفته شود.دانش‌آموزان باید با توجه به مقتضایات و ویژگی‌های عصری که در آن زندگی خواهند کرد، تربیت شوند.در حالی که یکی از ویژگی‌های بارز شناخته شده و قطعی اکثر جوامع کنونی پدیده انحطاط اخلاقی می‌باشد، در این میان آموزش و پرورش هر جامعه باید قبل از هر نهاد دیگر اجتماعی به فکر حل این مشکل باشد.توجه به برنامه‌های درسی دینی یکی از مهم‌ترین عوامل حل این مشکل است.در این راستا هرچه برنامه‌های درسی دینی بر پایه یافته‌ها و اصول علمی‌تر و تحقیقات جامع پی‌ریزی شود، احتمال دستیابی به یک برنامه درسی مطلوب بیشتر خواهد شد.با عنایت به وضعیت فوق، مقاله حاضر به بررسی مبانی نظری برنامه درسی مطلوب دینی می‌پردازد تا به عنوان یک چارچوب نظری، اصول و بایدهایی از آن استخراج شود، و راهنمای برنامه‌ریزان درسی برای ارائه الگوی مطلوب قرار گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.