خلاصه ماشینی:
"به هر تقدیر، محصول تمام «تاریخ جهان»نگاریها تا به امروز نتایج زیر بوده است: 1) مسئلهی واحد بودن جریان تاریخ جهان 2) مسئلهی تمدنها 3) توزین (gewichtung) فاکتورهای جهانی مختلف 4) مسائل ساختاری (strukturelle) و مقایسهای 5) ملاحظهها و بینشهای تجسس مکانی و توصیفی 1) مسئلهی وحدت جریان تاریخ جهان تاریخ جهان نمیتواند به مثابهی تمادی و استمراری استنباط شود که بیانگر جریان واحد پروسهی تاریخی، از آغاز تاکنون باشد و چنین قانون همهجاگیر و جهانشمول کلیای وجود ندارد [دیالکتیک عام و خاص و کل و جزء: خاصها و اجزا آن قدر متنوعاند، که در کلیت کل و عمومیت عام خلل ایجاد میکنند].
در غرب و یا کشورهایی دیگر -هرچند ممکن است در جاهای دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته باشد-، هیچ رابطهی واقعی، درونی، تکاملی و متصلی بین آنها برقرار نیست و در اینباره بهتر است به اشپنگلر و توینبی رجوع کنیم که پیشقراول این تعلیم تمدنی بودهاند، ولی در تحقیقات، خود را از آن دور ساختهاند: اشپنگلر پس از کتاب «انحطاط غرب» به سوی تمدنهای بزرگ گذشته روی آورد تا تفاهمی برای قبل از تاریخ به دست آورد که به دو بخش مهم پیش از تاریخ (vorgeschichte) -تاریخ انواع، تاریخ نژادها- و پس از تاریخ (nachgeschichte یا weltgeschichte) است.
5) ملاحظهها و بینشهای تجسس مکانی و توصیفی: اما شکل و فرم دوم (ب) درست همان است که معمولا در هر قرن و مرحلهی تاریخی معین، میخواهد «تاریخ جهان» باشد و لذا به سوی فاکتورهای تعیینکنندهی اینجهانی در هر زمان معینی میرود که به صورت تمرکز قدرتها -امپراطوریها- برای ایجاد وحدت جهانی، یا به صورت ایدئولوژیکی -که ادعای رهبری تمام جهان را دارد- و یا به صورت سیاسی -اتحادیهها و منشورهای بینالمللی، سازمان ملل متحد، اعلامیه حقوق بشر و..."