Skip to main content
فهرست مقالات

حکم قربانی در عصر ما

نویسنده:

علمی-پژوهشی (34 صفحه - از 27 تا 60)

کلیدواژه ها : تعارض ،تزاحم ،اضحیه ،منی ،مذبح ،وحدت مطلوب ،تعدد مطلوب

کلید واژه های ماشینی : قربانی ،حج ،ذبح ،اسراف ،حکم ،هدی ،مصرف ،تبذیر ،واجب ،گوشت قربانی شرط وجوب هدی ،گوشت قربانی ،زائران ،فقها ،خدا ،وجوب هدی ،فعلی ،اسراف و تبذیر گوشت قربانی ،روایات ،وجوب قربانی ،وجوب هدی و وجوب اطعام ،شرایط فعلی ،اطعام ،نماز ،قربانی موجب سقوط وجوب قربانی ،فقیر ،وجوب قربانی و مصرف ،حدیث ،شرط ،مجزی ،شرایط فعلی قربانی

یکی از واجبات حج تمتع، قربانی در منی است که حاجی باید حیوانی را قربة الی الله قربانی کند.امروزه به جهت کثرت زائران و عدم حضور نیازمندان و عدم امکانات، گوشت صدها هزار قربانی ضایع می‌شود و به مصرف نمی‌رسد.اکنون این سؤال مطرح است:آیا در شرایط فعلی قربانی در منی ساقط نیست؟و وجوب قربانی و مصرف آن از قبیل شرط و مشروط نیستند و مسأله از قبیل وحدت مطلوب نیست؟یا این که مصرف نشدن قربانی موجب سقوط وجوب قربانی نمی‌شود و مسأله از قبیل تعدد مطلوب است.مقاله حاضر با بررسی ادله طرفین به ارائه راه حل علمی مشکل پرداخته است.امید آنکه با اتخاذ شیوه‌های معقول و منطقی گام‌های مؤثری در هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن مناسک حج ابراهیمی برداشته و وضعیت اسفبار کنونی را به گونه‌ای جبران نمایند.

خلاصه ماشینی:

"حکم قربانی در منی در عصر حاضر چیست؟ در مسأله دو نظر وجود دارد: 1-«قربانی در منی»با فرض این که گوشت آن به مصرف نمی‌رسد، بلکه بیشتر آنها سوزانده یا دفن می‌شود و چنین چیزی چون اسراف و تبدیز است مجزی نیست، ولکن احتیاطا لازم است که حاجی قیمت آنرا کنار گذارد و اعمال پس از قربانی را انجام دهد و پس از مراجعت به وطن در طول ماه ذیحجه-با شرائط یاد شده در کتابهای مناسک-قربانی را انجام دهد. 1 4-بر فرض قربانی و رها کردن آن موجب اسراف و اتلاف مال باشد باید به قدر متیقن اکتفا شود و آن این که انسان علم داشته باشد که قربانی او سوزانده یا دفن می‌شود، ولی در موردی که انسان علم به این ندارد بلکه اگر قربانی او واجد شرایط باشد اطمینان به مصرف آن پیدا می‌کند و فقرا برای بردن آن بر یکدیگر سبقت می‌گیرند، چرا در منی قربانی نکند؟و این با توجه به این که منی شرط واقعی محل ذبح است و هر جا که کشتارگاه منی صدق کند قربانی مجزی است، و در دلیل سوم نتوانستیم برای ذبح در منی بدل اضطراری اثبات کنیم و به نظر بسیاری ترک عمدی قربانی در منی موجب بطلان حج می‌باشد، نکته مهمی است. و از مسائل اصول عقدتی مذاهب اسلامی هم نیست تا نتوان در آن به وحدت نظر رسید، اما آنچه که در شرایط فعلی به عنوان راهکار عملی مناسب پیشنهاد می‌شود-که البته در این راه گام‌هایی نیز برداشته شده است-این است: 1-زائران خانه خدا همه قربانی را در روز عید انجام ندهند زیرابسیاری از فقها اجازه دادند که تا روز سیزدهم می‌توان قربانی کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.