خلاصه ماشینی:
اما اگر یک نظریه به تفاهم اجتماعی رسید (که معمولا تفاهمات اجتماعی از متفکرین جامعه آغاز میشود)، میتواند در آن نظام اجتماعی جاری شود و وقتی آن نظریه مورد قبول واقع شد، کمکم به مرحلهی عمل میرسد و هنگامی که به عمل کشیده شد، ساختارها، ارزشها و دانشها را تحت تأثیر قرار میدهد.
آیا نظامهای اجتماعی نوع خاصی از نظریه را تحمیل نمیکنند و آیا هر نظریهای از دل هر نظام اجتماعی بیرون میآید؟ قطعا اینطور نیست که یک نسبت جبری وجود دارد که یک شرایط خاص حتما منجر به یک تفکر خاص میشود.
میتوان گفت که وجود شرایط مختلف اجتماعی زمینهی تحقق نظریات است، اما یک انسان محقق وقتی نظریهای میدهد، فقط تابع شرایط اجتماعی نیست و مسائل دیگری هم در او تأثیرگذار است؛ یعنی به دانش قبلی، حالات روحی و روانی و به عملکردش نیز بستگی دارد.
ملاک نظریه بودن این صحبتها چیست؟ از سوی دیگر، اگر دانشمند آنچه را که وجود دارد کشف کند، دیگر چه نیازی به تفاهم اجتماعی وجود دارد؟ اینکه فرد چگونه نظریه علمی را تولید میکند، مهم است.
این حرف درست است، اما وقتی بخواهیم همه چیزمان اسلامی باشد به مسائل جدیدی میرسیم و آن اینکه غیر از احکام (به معنای باید و نبایدها)، ارزشها هم باید با اسلام نسبت داشته باشند و لازم میشود که علمای دینی ما در امر احکام ارزشی هم کار کنند.
اما پرسش این است که آیا ارزشها با ارزشهای اسلامی سازگاری دارند یا خیر؟ زمانی که میخواهیم برای جوانان برنامهریزی کنیم، باید ببینیم اصلا جوان کیست.