خلاصه ماشینی:
هرگاه از تمام بحثهای بسیار ژرف فلسفی اولیه بگذریم ـ که بیش از دو هزار سال در غرب مطرح گردیدهاند ـ بحث واقعی ما از دوران سیصد سالهی جدید در غرب(اروپا) شروع میشود؛ یعنی از زمانی که فئودالیسم کنار رفت، رنسانس و رفورماسیون آغاز شد، اندسترویالیزاسیون، اوربانیزاسیون و جوامع مدنی پدید آمدند؛ بورژوازی وارد صحنهی تاریخ شد؛ سکولاریسم و مدرنیسم آغاز شدند و آنگاه در عالم فکر و فلسفه ما با چند جریان راسیونالیسم، اومانیسم و کریتیسیسم مواجه میشویم.
از تمام بحثهای بسیار مفصل علمی در این مورد که بگذریم، یک اصل اساسی برای بحث عقلانیت جلب توجه میکند و آن اینکه عقلانیت در جامعه و تاریخ شکل گرفته است و این اصل را نه تنها مارکس، بلکه متفکران کاملا راستگرایی مانند فن هایک تذکر دادهاند و گفتهاند که عقل محصول فرهنگ است.
حال اگر به معمایی بودن مسئلهی عقل انسانی طی تاریخ بشریت توجه کنیم، متوجه میشویم که: اولا، همهی کسان از عقل خود راضی نبودهاند و پیدایش سوفسطائیان و شک آنها در خرد خود و سپس معارضهی شدید افلاطونیان و ارسطوئیان و نقد آنها علیه حماقت شکاکان؛ ثانیا، دوران طولانی برخورد لوگوس یونانی با تئوس الهی مسیحی این رأی دکارت را بهشدت تخفیف میدهد.
اگر از قلمرو شرق5 بگذریم که فیلواوزیا(دوستداری وجود) و نه فیلوزوفیا(دوستداری شناخت) اصل بوده است و لذا در اثر همین بیتوجهی به شناختشناسی( اپیستمولوژی و تئوریهای معرفتی) و نقد تاریخی شناخت، در دموکراسی هم عقب مانده است، در غرب در دو مرحلهی تاریخی بحث عقل با شدت بیمانندی مطرح شده است: یک بار(صرفنظر از تمام مقدمات) در فلسفهی اشراقی افلاطون و مشایی ارسطو.