خلاصه ماشینی:
"موجود زمانی که از اسارت زمان آزاد نمیشود، اما مسئله این است که انسان فقط موجود زمانی نیست هم زمانی است و هم لازمانی، و درست است که این معنی مقتضی کثرت حیثیت است و یعنی اقتضاء میکند که گفته شود که انسان به لحاظی زمانی است و به لحاظی دیگر فرازمانی است اما این واقعیت را هم میباید پیوسته در نظر داشت که به هر حال نه تنها انسان، بلکه هر چیزی مطلقا دارای هویت است و هویت امری است واحد و بسیط در این منزل که انوار تجلا است سخن دارم ولی ناگفتن اولی است چگونه انسان میتواند از دورههای تاریخی گذشته آگاهی یابد؟ آیا این امر مستلزم نگاهی کلی به تاریخ است؟ گفتهاند و به حق هم گفتهاند که به تاریخ ـ و البته در این مقام معلوم است که مراد به تاریخ، گذشته است ـ جز از دو طریق نمیشود راه یافت؛ یکی مکتوبات و دیگر منقولات شفاهی."