Skip to main content
فهرست مقالات

حضانت از دیدگاه فقه و حقوق

نویسنده:

علمی-پژوهشی (20 صفحه - از 281 تا 300)

کلیدواژه ها : حضانت ،سرپرستی ،فرزندان ،مادر ،پدر یا جد پدری و مادری

کلید واژه های ماشینی : حضانت ،پدر و مادر ،حق حضانت ،قانون مدنی ،مادری ،حضانت طفل ،حدائق ،فرزند از مادر ،فقهاء ،حضانت با پدر ،تربیت فرزند ،نگاه‌داری طفل ،حقوق مدنی خانواده ،حضانت فرزندان ،مدنی ،به‌عهده پدر و مادر ،ابن ادریس ،نگاه‌داری ،حضانت مادر ،سزاوارتر ،حضانت دختر ،مادر سزاوارتر ،به‌عهده ،به‌عهده پدر ،حضانت حق ،پدر سزاوارتر ،شرایط حضانت ،حضانت به‌عهده ،فقه و حقوق ،نگاه‌داری مادر

فرزند هر خانواده میوه و ثمر زندگی آن خانواده است.اولین سرپرست و معلم فرزندان پدر و مادر است که هر دو وظیفه رشد و تکامل فرزند را بر عهده دارند.در صورت اختلاف و جدایی سرنوشت فرزندان چه خواهد شد؟آیا سرپرستی حق و تکلیف هر دو است و در صورت از دنیا رفتن هر دو جد پدری و مادری جانشین آنها خواهد شد؟آیا جدا کردن فرزند از مادر نادیده گرفتن عواطف او نیست؟در این مقاله نوع حضانت بررسی شده است و به پرسش‌های فوق از نظر فقه و حقوق پاسخ داده شده است.

خلاصه ماشینی:

"فقهاء در تعریف حضانت و قلمرو آن عبارات مختلفی نقل کرده‌اند که به برخی از آنها اشاره می‌نماییم: معنای اصطلاحی«حضانت»و قلمرو آن صاحب جواهر می‌فرماید:«حضانت-به فتح کسر-آن‌گونه که در کتاب قواعد و مسالک آمده چنین است:ولایت و سرپرستی و سلطنت بر تربیت فرزند و محافظت نمودن و به آن‌چه نیازمند است؛از نظافت و شستشوی لباس و بدن و تر و خشک کردن ان و سایر احتیاجات و مانند نگهداری و خوابانیدن و سرمه به چشم او کشیدن». p} نقد نظریه ابن فهد ابن فهد ادعای اجماع نمود بر تساوی و مشترک بودن حق حضانت بین پدر و مادر و آیه 233 سوره بقره نیز ممکن است دلالت بر این معنا داشته باشد:«مادران فرزندان خود را دو سال تمام شیر می‌دهند این برای کسی است که بخواهد دوران شیرخوارگی را تکمیل نماید و بر آن کس که فرزند برای او متولد شده(پدر)لازم است خوراک و پوشاک مادر را به‌طور شایسته بپردازد، هیچ کس موظف به بیش از مقدار توانایی خود نیست نه مادر(به خاطر اختلاف با پدر)حق ضرر زدن به کودک دارد و نه پدر و بر وارث او نیز لازم است این کار را انجام دهد و اگر آن دو با رضایت یکدیگر و مشورت بخواهند کودک را(زودتر)از شیر باز گیرند گناهی بر آنها نیست و اگر(با عدم توانایی یا عدم موافقت مادر)خواستید دایه‌ای برای فرزندان خود بگیرید گناهی بر شما نیست به شرط این‌که حق گذشته مادر را به‌طور شایسته بپردازد و بدانید خدا به آن‌چه انجام می‌دهید بینا است. از مجموعه آن‌چه بیان شد به این نتیجه می‌رسیم که اسلام در قانون و حقوق خانواده بهترین راه و روش را در حضانت و نگاه‌داری کودک آورده است، هم مصالح فرزند را در نظر گرفته و هم توجه همه جانبه به عواطف مادر نموده است و تا حدی از مسأله طلاق و جدائی بین زن و مرد جلوگیری کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.