Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر سازنده گرایی در روانشناسی و علوم تربیتی

نویسنده: ؛ ؛

تابستان 1381 - شماره 42 علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 125 تا 146)

کلید واژه های ماشینی : سازنده‌گرایی ،یادگیری ،اطلاعات ،معلم ،دانش ،برنامه‌ریزی درسی ،برنامه درسی ،تربیت ،نظریه ،یاددهی ،رویکرد ،رفتارگرایی ،آموزش ،فهم ،انسان ،فرایند ،دیدگاه ،تجربه ،رویکرد یاددهی ،تعلیم و تربیت ،اطلاعات جدید ،فرآیند برنامه‌ریزی درسی ،حقیقت ،اطلاعات جدید با ساختار دانش ،یادگیری مبتنی بر سازنده‌گرایی ،یاددهی و یادگیری ،سازنده‌گرایی افراطی ،ساختار یادگیرنده فهم جدید ،واقعیت ،ساختار

مشارکت معلمان در فرآیند برنامه ریزی درسی و تصمیمات مرتبط بدان، از زمان تخصصی شدن قلمرو برنامه ریزی درسی، مطرح بوده است، ولی دامنه مشارکت آنان در نظام های برنامه ریزی متفاوت و متنوع است. نظریه پردازی در حوزه برنامه ریزی درسی و تعیین سهم عوامل و عناصر گوناگون در تصمیم گیری، از یک طرف نیازمند آشنایی با فرایند تصمیم گیری است و از طرف دیگر مستلزم اعتنقاد و باور به مشارکت است. باور به مشارکت معلمان تا آنجا پیش می‌رود که موفقیت و شکست بهترین و یا ضعیف ترین برنامه درسی طراحی شده را در گرو کیفیت طراحی و اجرا از جانب معلم می داند. مقاله حاضر با نقد و بررسی الگوهای تصمیم گیری برنامه ریزی درسی، به معرفی یک الگوی جدید می پردازد که در سطح مدرسه- کلاس درس، نقش مشارکتی معلمان در طراحی و تدوین و اجرای برنامه درسی یک نقش محوری است و به ارتقاء قدرت تصمیم گیری و انتخاب گری، احساس تعلق به برنامه درسی و افزایش مسئولیت پذیری آنها منتهی می‌شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.