خلاصه ماشینی:
"چنین پرسشی به چه چیز میتواند نظر داشته باشد؟ پرسش از ماهیت فلسفه چگونه پرسشی است که هربار که پاسخی را به او نزدیک میکنیم عمیقتر میشود و دوباره طرح میشود؟ چرا همانطور که در سؤال از نتیجهی یک معادله ریاضی به یک جواب معین بی برو و برگرد و جهانی میرسیم، نمیتوانیم به پرسش فلسفه از خودش پاسخ دهیم؟ چرا همانطور که وقتی از من میپرسید «شما؟» جواب میدهم «من محمد هادی محمودی هستم»، نمیتوانم به پرسش فلسفه جواب دهم؟ فلسفه از خود میپرسد «من کیستم؟»، مشهورترین جوابی که تاکنون به خود داده است این است که «من علم هستم»، اما با این قید که متعلق این علم باید «هر چیز چنان که هست» باشد.
، همهی این پرسشها را میپرسد بدون اینکه بتواند آن پرسش همیشگی خود را به زبان آورد: «ما چرا و چطور و به چه معنا هستیم، به جای آنکه نباشیم؟»، اما فهم جهان نزد هیدگر و تمایز آن با جهانبینی صرفا با پرسیدن همین پرسش است که ممکن میشود."