خلاصه ماشینی:
"هنر نیز بهعنوان یکی از خردهنظامهای ذیل فرهنگ، عرصهای «فراـمعیشتی» و وابسته به «بیان» جنبهها و ابعاد انسانی تلقی میشود و آثار هنری، کالاهایی هستند [ساختهی ذهن انسان] که برای مصرف فرهنگی به کار میآیند.
Primitive culture: researches into the development of mythology, philosophy, religion, art, and custom (Vol. 2).
پس اگر میبینیم که امروزه هنر در آثار خودش خود را به سخره میکشد و از درون تهی میکند، این امر در همان استقلالی ریشه دارد که در سرگردانی سپردن وظایف گوناگون به این پیکر اکنون مبهم، در نهایت «بیفایدگی» را قسمتش کرد و به قول بودریار، این «منطق بیفایدگی» نیز «هنر معاصر را تنها به میل برای زباله شدن سوق داده است» 11 .
«اثر هنری نه ارزش و مقولهای فرهنگی است و نه شیئی ممتاز برای زیباشناسی مخاطبانش و نه نیروی خلاق مطلق امر صوری؛ بلکه در ساحتی اساسیتر میگنجد، زیرا این فرصت را در اختیار انسان قرار میدهد تا در مواجهه با آن، به جایگاه اصیل خویش در تاریخ و زمان نایل آید» 4 .
هرچند این رویکرد در نگاه انسانشناختی نسبینگران مدرن و گونهای تلاش برای تعینبخشی به ساحت تاریخ ریشه داشته و همواره میان ایدئولوژیهای مختلف به سرگردانی گذرانده، معنایی شگرف در بطن خویش دارد و آن نیز همانا «مکاشفه و فراخوانی حقایق انسانی جاودان» است.
بیراه نیست اگر ببینیم جوامع و اجتماعات پیشامدرن را که عرصه و محدودهای مشخص و مجزا برای «هنر» تعین نبخشیده و تعریف نکردهاند؛ هنر و آثار هنری چیزی جز نمایانی حقیقتشان نیست و از این رو، نهتنها حضوری جدی، واقعی و غیرقابل کتمان دارد، که امری جزمی نیز هست."