Skip to main content
فهرست مقالات

اسماعیلیان نزاری و اعاده شریعت

نویسنده: ؛

پاییز 1381 - شماره 43 علمی-پژوهشی (29 صفحه - از 112 تا 140)

کلید واژه های ماشینی : اسماعیلی ،اسماعیلیان ،الدین ،اسماعیلی به مذهب تسنن ،علاء الدین محمد ،سلطان محمد خوارزمشاه ،الموت ،قیامت ،اسماعیلیان نزاری ،اسماعیلیان نزاری در ایران ،خوارزمشاه ،خلیفه عباسی ،علاء الدین ،تسنن ،جلال‌الدین حسن ،علاء الدین امام اسماعیلی ،مذهب تسنن ،امام اسماعیلی ،عباسی ،ایران با قیام حسن ،اهل تسنن ،جامعه اسماعیلی ،اسماعیلی در زمان ،سلطان خوارزمشاه ،سلطان محمد ،الدین محمد ،جلال‌الدین خوارزمشاه ،خلافت عباسی ،جهانگشای ،الموت آغاز گردید

فعالیت اسماعیلیان نزاری در ایران با قیام حسن صباح و فتح الموت آغاز گردید. در زمان حسن بن محمد معروف به حسن بن محمد معروف به حسن علی ذکره السلام(چهارمین امام نزاری)با اعلام نظریه قیامت از سوی او تحولی بزرگ در عقاید و تاریخ اسماعیلیه بوجود آورد. او با ارائه این نظریه اعلام نمود.قیامت آغاز و شریعت باطل شده است.او معتقد بود زمان مرزی ندارد و رستاخیز را باید از راه تفکر براساس مشاهده دریافت کرد و از آنجا که بار طاعت‌ها در بهشت از دوش مردم برداشته می‌شود عمل به فرایض دیگر الزامی ندارد.حسن دوم یکسال و نیم پس از عید قیامت به قتل رسید.پس از او نور الدین محمد دوم و پس از وی حسن سوم مشهور به جلال الدین حسن نو مسلمان جانشین وی گردید.او با خطا دانستن اندیشه‌های پدر به افکار عقاید آباء و اجداد خویش پرداخت و با پشت کردن به اعتقادات اسماعیلی به مذهب تسنن درآمد.در این مقاله برآنیم علل و انگیزه‌ها و چگونگی این اقدام را از سوی جلال الدین حسن نومسلمان تحولات جامعه اسماعیلی در زمان جانشین وی علاء الدین محمد مورد بررسی قرار دهیم.اسماعیلیان گروهی از شیعیان به‌شمار می‌روند که پس از امام صادق(ع)فرزندش اسماعیل، را جانشین ایشان می‌دانند.آنان با تشکیل دولت فاطمی توسط عبید الله مهدی در مصر قدرتی فراوان یافتند اما این قدرت در زمان المستنصر با لله(78-427) ه ق خلیفه فاطمی دچار نفرق گردید و به دو شعبه مستعلویه و نزاریه تقسیم شد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.