خلاصه ماشینی:
"بهطور مثال اگر در پی رفع نیاز اقتصادی از طریق تأمین غذا باشیم، این تأمین نیاز میبایست که ساختاربندی شده باشد تا امکان بهرهمندی نسلهای بعدی از این تأمین غذا فراهم شود.
وگرنه این سؤال موجه خواهد بود که «پس این ساختار برای چه چیزی بهوجود آمده است؟» دقیقا مثل این است که خانهای ساخته شود که هیچ کس در آن خانه مسکن نگزیند.
ممکن است ساختار وجود داشته باشد و کارکرد هم باشد، ولی جامعه از رشد کافی برخوردار نباشد و متلاشی شود؛ به این معنی که نیروی عصبیت وجود نداشته باشد که جامعه بتواند تداوم داشته باشد و به حضارت و شهرنشینی برسد و جامعه در همان قالب روستایی خودش محو شود.
شکل عکس این ماجرا نیز امکان تحقق دارد؛ بهطور مثال امکان دارد فونکسیون وارد تاریخ شده باشد ولی ساختار مقاومت نماید و اجازه ندهد که فونکسیون کارش را انجام دهد.
فونکسیونی میآید و بسیاری از نیازهای عالی انسانی را مطرح میکند و ساختار متناسبی نیز میسازد (برای مثال حزب کمونیست تشکیل می دهد، رهبری میگذارد و...
یا مواردی وجود دارد که نمادینهشدن محقق نشده است؛ برای مثال در هیچ یک از نظامهای شاهنشاهی، مثل نظام دو هزار و پانصد سالهی شاهنشاهی، با وجود اینکه مردم بودهاند، سازمان وجود داشته است و فعالیت اقتصادی در جریان بوده است، ارزشهای والایی چون آزادی، استقلال، شرف انسانی و حیثیت نمادین نشدهاند.
اینکه آیا کسانی که برای اولین بار اقدام به تشکیل خانواده کردهاند و فرایند نهادینه شدن خانواده را طی میکردهاند، تصوری از خانواده بودن خودشان در ذهن داشتهاند یا خیر؟ فرض جامعهشناسانه چنین حکم میکند که نمیتوانسته که وجود نداشته باشد."