خلاصه ماشینی:
"اما مان موارد 1 و 3 را بدون تغییر بهکار میبرد و موارد 2 و 4 را اینگونه بازنویسی میکند: 2) تمرکز بهمعنای روابط سیاسی است که هم از مرکز و هم بهسمت مرکز منتشر میشود و 4) دولت درجاتی از حکمرانی اقتدارگرایانهی الزامآور انحصاری را در اختیار دارد که بهواسطهی میزانی از نیروی فیزیکی سازمانیافته حمایت میشود.
جامعهی مدنی یک نهاد واسط میان دولت مدرن و جامعه است که کارکردهای کاملاتعریف شده و مشخص خود را دارد؛ در حالیکه مفهوم امت مفهومی بسیط و کلی است که میتواند حتی ناظر به بعد بینالمللی جهان اسلام نیز باشد.
بهلحاظ سنتی در کنار نهاد حاکمیت و فرمانروا سه گروه اجتماعی دیگر حضور داشتهاند که در برخی متون بهعنوان جامعهی مدنی در خاورمیانه به آن اشاره میشود: روحانیت، رؤسا و سران قبایل و بازاریها.
اگر مدل آمریکایی را با مدل اسکاندیناوی مقایسه کنیم، با وجود حضور سرمایهداری صنعتی در هر دو نظام، اما نیرومندی سندیکاهای کارگری و قدرت همسنگ دولت با سایر نهادها در مقایسه با نظام نابرابر سرمایهداری آمریکایی نشان میدهد که این امکان وجود دارد؛ اما ترکیب نوعی (تیپولوژی) آنها متفاوت خواهد بود.
درست است که فضای مجازی زمین بازی جدیدی در اختیار بخشهای غیرحاکمیتی قرار میدهد، اما این حوزه نیز به علت ساختارهای اقتصادی و سیاسی فوقالذکر عمدتا در کنترل حاکمیت میمانند و به علت ضریب نفوذ غیرمؤثر کاربری اینترنت در این منطقه همیشه عدهی محدودی میتوانند از این طریق کنش اجتماعی صورت دهند."