خلاصه ماشینی:
"مبدأ وهاب فیاض به لسان حال هر عینی که همان استعداد و تقاضا و سؤال ذاتی اوست، افاضه میفرماید و اسناد امساک و بخل در اعطای خواستههای اعیان به واجب مطلق و غنی بالذات راه ندارد و آنچه از اوست افاضهی وجودات بالذات است و حدود، ناشی از اعیان آنهاست.
بنابراین تمام افعالی که از او صادر میشود به حال و استعداد عین ثابت و خواست عین آن راجع است و از این رو، جبری باقی نمیماند تا در مقابل آن از اختیار سخن رود.
بنابراین آنچه در عالم اکوان تجلی مییابد، برآمده از خواست و تقاضای عین است که تفصیل اسما و صفات و به تبع آن، حقیقت اعیان است.
بدون ذات که تنها وجود حقیقی است (البته اطلاق وجود بر ممکنات و اکوان میشود اما به مجاز عقلی) و فیض اقدس او که باطن و روح فیض مقدس است، نه عینی از اعیان ثابته و نه موجودی از زمرهی اعیان خلقی، آشکار میگردد."