خلاصه ماشینی:
"چون این وحدت وجود در معرض خطر عظیمی قرار دارد و آن خطر نگاه آنتوتئولوژیکی است که هیدگر منتقد آن است، پس هیدگر سعی میکند نشان دهد از مبنای پدیدارشناسی هرمنوتیک خود خارج نشده است و بنابراین باز در حال گفتن چیزی است که «این گفتن، آنجا، در مقابل آنچه که باید گفته شود، نمیایستد، بلکه این گفتن، خود آن چیزی است که به مثابهی تذوت وجود 3 "باید گفته شود.
"»(Heidegger1999: p4) بدین منظور، بخش عمدهای از تلاش هیدگر مصروف این امر میشود که نشان دهد، اگر در دورهی آغازین، سخن از طرحافکنی دازاین یا همان فهم انسانی داشته است، درواقع این طرحافکنی چیزی نیست جز طرحی که وجود قبلا در عالم امکانات آن را فراهم کرده است.
» (Heidegger 1999: 16) این نوع نگاه که میتوان آن را نگاهی مبتنی بر رویداد از آن خودکننده 6 یا رویداداندیشی یا تفکر تاریخی وجود دانست، ضمن آنکه تأکید دارد تفکر در تاریخ و با تاریخ، در زمان و با زمان، در وجود و با وجود ممکن است، تصریح دارد که نمیتوان منشأ تفکر را فراچنگ آورد، بلکه فقط میتوان با انس با وجود یا به عبارتی دقیقتر با حال بنیادینی که تقدیر تاریخی ماست، خود را مهیای یافت وجود و گذر از تفکر تهیشده و نهیلیستی اکنون کرد تا بدینطریق گامی برای دریافت تفکر دیگری در آینده برداشت.
اما این کار چگونه باید انجام شود؟ چطور میتوان پدیدارشناسی هرمنوتیک فوقالذکر را در تفکر تاریخی وجود دید؟ چطور میتوان امید داشت که گرفتار معضلات و بنبستها نشد؟ درواقع از نظر هیدگر، هیچ نسخهی روشمند پیشینی برای این امر وجود -وقتی از کلمهی غیرروشمند استفاده میکنیم، در حال اذعان به این قول هستیم که چیزها باید روشمند باشند، اما آن چیزی که دربارهی آن صحبت میکنیم، چیزی است که از روشمندی تخطی کرده است."