خلاصه ماشینی:
"بدیهی است که برای کاوش در معنای موسیقی و تبیین سازوکار تولید معنا در موسیقی، نیازمند عبور از فلسفهی موسیقی و زیباییشناسی به سمت معناشناسی زبانشناختی خواهیم بود.
با وجود اینکه سادگی مربع معناشناسی به خاطر دوقطبی عملکردن، همواره مورد توجه بوده است (شعیری، 1381) از دههی 80 به بعد در ادامهی نظریههای گرمس، برخی از اندیشمندان این حوزه -بهویژه ژاک فونتنی- مباحث «معناشناسی تنشی» را پایهگذاری و در مرکز مطالعات خود جای دادند.
2- معناشناسی شناختی و نظریهی استعاره در موسیقی این نظریه، یکی از نظریههای غالب در تفکر زبانشناسی بوده که توسط لیکاف و جانسون ارایه شده است.
(صفوی، 1387: 320) اما در ابتدای امر به نظر میرسد از آنجا که موسیقی، مانند جملات زبان، شرایط صدق ندارد این نظریه، زمینهی زیادی را در اختیار معناشناسی موسیقی قرار نمیدهد.
البته این نکته جای تأمل دارد و من پیشنهاد میکنم که برای اثبات چنین چیزی باید به انواع موسیقی و اغلب به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آن نیز توجه کرد.
(لیوون؛ 2008) بنابراین ممکن است در بدو امر این مسئله در ذهن شما شکل بگیرد که در جهان خارج از موسیقی، صداها و پدیدهها، زندگی خودشان را دارند و موسیقی فینفسه فاقد محتواست و لاجرم با رهیافت ارجاعی و شرایط صدق و کذب نمیتوان با موسیقی مواجه شد.
بنابراین اگر به این وجه از دیدگاه معنیشناسان منطقی توجه کنیم آنگاه باید بگوییم که موسیقی میتواند پیوندی بین خود و جهان خارج از خود -چیزی که به آن ارجاع میدهد یا قرار است بدهد- برقرار نماید؛ اگرچه این پیوند و ارتباط ممکن است امری کاملا قراردادی باشد."