خلاصه ماشینی:
"فاهمهی تفکر تاریخی ما دربارهی دین، چه نسبتی با عینیت تاریخی و زندگی دینی ما دارد؟ قبل از پرسش شما، من از شما میپرسم آیا ما شعور تاریخی خود را باید در پیوند با شعور تاریخی کل مطلقی بدانیم که این کل مطلق، مطلق هگلی و غربی است یا آنکه کل تاریخی ما مطلق از مطلق غربی و بهاصطلاح لابشرط از مطلق و روح کلی غربی است؟ تفکر تاریخی و شعور تاریخی را نباید آنگونه تعریف نمود که متمایز از شعور تاریخی اروپایی و هگلی نباشد.
بنابرین فهم اصیل تاریخی از کتاب خدا، از دین اسلام و از حقیقت محمدی (ص) با شیوهای تنزیهی از تمامیت تاریخی غربی فاصله دارد و بر همین اساس، برخلاف روح غربی، مورخ مسلمان در کار رجوع به تاریخ و تکرار آن، در پی یافتن چیزهای بیشتر و انضمامی ساختن حقیقتی ایمانی نیست که از پدران ایمانی او به ارث رسیده باشد؛ زیرا حقیقت اسماءالله توحیدی با تاریخ کمال و فزونی نمییابد، بلکه تاریخ مترتب بر جلوههای ادنی آن حقیقت است."