خلاصه ماشینی:
"روشن است که منظور از انتخابات همان election است، یعنی همهی مردم با اعتقاد به این امر که سرنوشت سیاسی خود را باید تعیین کنند با حق رأی مساوی به کاندیداهایی رأی بدهند و حاکم (رئیس جمهور، رئیس مجلس) از طریق این رأیگیری عمومی، انتخاب و مشروع میشود.
در نگاههای دینی اساسیترین کارکرد انتخابات، یعنی ایجاد مشروعیت و تعیین حاکم از کاربردهای مبانی دینی است و نه انتخابات؛ پیامبر جانشین میگذارد و او امام بعد از خود را و امام، نائب خاص و عام دارد؛ حاکم اگر حاکم مشروع باشد بسط ید علیالاطلاق دارد و نصب حکام ولایات با اوست؛ قدرت در او جمع و متمرکز است و هم در شئون مختلف، سیاست، قضا، جنگ و اقتصاد و...
3. در دائرهالمعارف Britanica ذیل مدخل election نوشته است که برای اولین بار انتخابات در یونان و بین طبقهی دموس و اشراف برگزار میشد و در برخی شهرها مشروعیت حکومت مبتنی بر دموکراسی مستقیم مردان آزاد بود که در امور مهم در مرکز شهر جمع میشدند و رأی مستقیم میدادند.
غربیها میگویند این «چیزی» که شما برگزار میکنید انتخابات یعنی election نیست، چون election مبانی و غایاتی دارد و صرف اینکه مردمی (ولو همه مردم) بیایند و رأی بدهند این نمیشود election و البته این سخن را نباید سیاسی دید، بلکه باید براساس اندیشهی سیاسی غرب فهم کرد.
بحرانی که نمیگذارد در فضایی آرام و طولانی رقابت کنیم و این میشود که اصلاحطلبان که با عقلانیت میتوانستند سالها نمایندگان خوبی برای اصلاحطلبی باشند به چماقداران و عربدهکشان خیابانی تبدیل میشوند و خود را حذف میکنند، اصولگرایان معتقد به آرمانها آنقدر بیضرورت و بیجا سخن میگویند که میشوند جریان انحرافی و حذف میشوند."