چکیده:
امنیت یکی از مهمترین نیازهای اساسی بشر است و نخستین شرط لازم برای پیشرفت و رسیدن به توسعه پایدار برای جامعه متمدن محسوب میشود. تحقیقات نشان دادهاند که دینداری و میزان استفاده از رسانهها، عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر احساس امنیت اجتماعی هستند. بر همین اساس هدف از این تحقیق، تأثیر دینداری و رسانههای جمعی بر احساس امنیت اجتماعی است. روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشجویان دانشگاه مازندران میباشند. بدین منظور نمونهای 400 نفری از دانشجویان به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه دینداری، میزان استفاده از رسانهها و احساس امنیت اجتماعی میباشد. یافتههای توصیفی در این تحقیق حاکی از آن بودند که میزان احساس امنیت اجتماعی در حد پایین است. اگرچه میزان دینداری در حد بالایی قرار دارد. میزان استفاده از رسانهها نیز در حد متوسط میباشد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان میدهد که دینداری و تمامی ابعادش (بعد اعتقادی، عاطفی، پیامدی، مناسکی) با احساس امنیت اجتماعی رابطه مستقیم و معنیداری دارد. همچنین احساس امنیت اجتماعی با میزان استفاده از رسانههای داخلی، تلویزیون، رادیو و ماهواره رابطه معنیداری دارد ولی با میزان استفاده از اینترنت، مجله و روزنامه رابطه معنیداری ندارد. رابطه احساس امنیت اجتماعی با میزان استفاده از تلویزیون، رادیو و رسانههای داخلی به طور کلی، مستقیم، ولی با میزان استفاده از ماهواره معکوس است. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز نشان میدهد که میزان استفاده از تلویزیون و بعد اعتقادی دینداری به ترتیب بیشترین تأثیر را بر احساس امنیت اجتماعی دارند. مقدار R2 بهدست آمده در تحقیق نیز، 33/0 میباشد که نشان میدهد تنها میزان استفاده از تلویزیون و بعد اعتقادی دینداری 33 درصد از تغییرات متغیر وابسته احساس امنیت اجتماعی را تبیین میکند.
خلاصه ماشینی:
"رگرسیون چند متغیره پس از آزمون فرضیهها در تحلیل دو متغیره، تحلیل رگرسیونی برای ابعاد مختلف متغیرهای مستقل (دینداری و میزان استفاده از رسانهها) به منظور تبیین تغییرات متغیر وابسته (احساس امنیت اجتماعی) انجام شد که نتایج آن در جدولهای 4 و 5 قابل مشاهده است: جدول 4- خلاصه شاخصهای آماری رگرسیون چند گانه برای تبیین احساس امنیت اجتماعی ضریب همبستگی چندگانه (R) مربع ضریب همبستگی چندگانه (R Square) مربع ضریب همبستگی چندگانه تعدیل یافته (Adjusted R Square) مقدار آزمون مقایسه میانگینها (F) سطح معنیداری (sig) 597/0 356/0 335/0 080/17 000/0 جدول 5- تحلیل چند متغیره؛ بررسی تأثیر همزمان ابعاد متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته (احساس امنیت اجتماعی) متغیرهای مستقل ضریب تأثیر غیر استاندارد B ضریب تأثیر استاندارد Beta مقدار T سطح معنی داری مقدار کل 745/3 - 944/3 000/0 اینترنت 152/0- 060/0- 147/1- 252/0 مجله و روزنامه 173/0- 039/0- 735/0- 463/0 ماهواره 186/0- 051/0- 936/0- 350/0 تلویزیون 373/1 326/0 463/5 000/0 رادیو 042/0 009/0 157/0 875/0 ابعاد دینداری بعد اعتقادی 396/0 281/0 912/2 004/0 بعد عاطفی 020/0 009/0 115/0 909/0 بعد پیامدی 173/0 068/0 022/1 308/0 بعد مناسکی 043/0 011/0 133/0 894/0 یافتههای جدولهای فوق بر اساس تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهند، رابطه میان ابعاد عاطفی، پیامدی و مناسکی با احساس امنیت اجتماعی به لحاظ آماری معنیدار نیستند.
مقدار R2 به دست آمده در تحقیق نیز، 33/0 میباشد که نشان میدهد میزان استفاده از تلویزیون و بعد اعتقادی دینداری 33 درصد از تغییرات متغیر وابسته احساس امنیت اجتماعی را تبیین میکنند."