چکیده:
تصادفات رانندگی و ایمنی ترافیک در کشور ما به مسألهای بسیار حساس تبدیل شده است، به طوری که ذهن اکثر مردم و مسؤولان را به خود مشغول کرده است. از سوی دیگر، تحقیقات نشان دادهاند که عامل انسانی بیشترین سهم را در بروز تصادفات رانندگی به خود اختصاص داده است. در این مقاله راهکارهای ارتقای سطح ایمنی ترافیک و حمل و نقل از طریق فرهنگسازی و آموزش رفتارهای ترافیکی به کاربران راهها در قالب سه سناریو بررسی شده است. در سناریوی شماره 1 اهمیت و نقش فرهنگ و رفتار ترافیکی در بهبود ایمنی و روانسازی حمل و نقل ارزیابی و فرآیند AHP در تصمیمسازی برای بهسازی رفتار و فرهنگ ترافیکی بررسی شده است. آنالیز و تحلیل مسأله نیز به کمک نرمافزار (Expert Choice) صورت پذیرفته است. سناریوی شماره 2 عوامل مؤثر بر فرهنگ ترافیک از دیدگاه مدیران و مسؤولان پلیس و شهرداری را بررسی کرده و در سناریوی شماره 3 نحوه تعیین نیازهای آموزشی شهروندان در زمینه ترافیک در شهر اصفهان بحث شده است. نتایج حاصل از تحلیل و ارزیابی نشان میدهد که در میان تدابیر و سیاستهای مختلف برای بهسازی رفتار و فرهنگ ترافیکی در راستای بهبود ایمنی و روانسازی حمل و نقل ، عنصر «آموزش و فرهنگ سازی در میان اقشار مختلف جامعه» بیشترین سهم را در میان مؤلفههای دیگر داراست.
خلاصه ماشینی:
"جدول3- بررسی عوامل مؤثر بر بهبود ترافیک از دیدگاه مدیران و مسؤولان پلیس و شهرداری عوامل فرهنگی – اجتماعی عوامل فنی و اقتصادی عوامل سازمانی - رعایت اصول رانندگی و قوانین آن احترام به حقوق شهروندان - ارتقای فرهنگ استفاده از وسایل عمومی شهر - توجه به دستورهای پلیس - وجود آموزشهای فرهنگ شهروندی از دبستان به بالا - ایجاد نگرش درست نسبت به زندگی شهری حداقل برای رانندگان - ایجاد انگیزه لازم در رانندگان برای رعایت اصول رانندگی (از طریق پاداش و تنبیه) - تشکیل جلسات دورهای برای رانندگان شهری - کاهش تقاضای سفرهای درون شهری از طریق امکانات شهر الکترونیک - افزایش و توجه به ایمنی سفر و مسافر - استفاده از پیامهای افزایش دهنده وجدان اجتماعی و روحیه شهروند سالم جهت مسؤولان و مجریان حمل و نقل - استفاده از تکنولوژی کنترل ترافیک و اعلام خطاهای رانندگان به آنها - افزایش حساسیت نسبت به آلودگی هوا در کاهش استفاده از وسایل نقلیه - اطلاعرسانی و تبلیغ لازم در مورد فرهنگ ترافیک - وجود مراکز آموزشی و دانشگاهی - افزایش مراکز مشارکتی و همکاری کننده در حل ترافیک - ایجاد گذرگاه (ریلهای عبور عابران) - ایجاد امکانات روشنایی خیابانها و معابر - بهبود امکانات و افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی و شهری - کنترل دورهای معاینات فنی خودروها - ایجاد امکانات برای استفاده از وسایل غیرموتوری - گسترش امکانات و ایستگاههای کتنرل ترافیک - تدبیر و مدیریت کاهش سهم استفاده از موتورسیکلت در سطح شهر - ایجاد فضای شهری در دسترس شهروندان برای رفع نیازهای روزانه - حساسیت مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی در برخورد با رانندگان متخلف - مناسبسازی پیادهروها برای استفاده سالخوردگان، کودکان و کمتوانان - ایجاد یک اتاق فکر برای تصمیمسازی در مورد بهبود فرهنگی نظاممند کردن استفاده از خودروهای مشخص در بعضی خیابانها - ایجاد مدیریت فرهنگسازی ترافیک - ایجاد مدرسه شهروند برای گسترش فرهنگ ترافیک شهری - اجرای طرحهای مؤثر و جواب داده در دیگر شهرها - استفاده از تکنولوژیهای مؤثر IT در کاهش ترافیک - مهندسی مجدد فرایندهای بهبود ترافیک شهری - ایجاد هماهنگی با دیگر واحدهای مؤثر در ترافیک شهری - تنظیم برنامههای ترافیک شهری به صورت دورههای 2 تا 5 ساله - میزان اثرگذاری تحقق مدیریت واحد شهری در بهبود فرهنگ ترافیک - میزان تعامل پلیس با رانندگان داشتن برنامه راهبردی فرهنگ ترافیک روششناسی روششناسی شامل جامعه آماری، نحوه برداشت اطلاعات لازم و چگونگی تجزیه و تحلیل اطلاعات در فرآیند تحقیق است که در این بخش بیان میگردد."