چکیده:
مفهوم امنیت اجتماعی و احساس امنیت شهروندان، به عنوان عنصر کلیدی در دستیابی به اهداف پیشبینی شده، از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و همیشه توجه جامعهشناسان و جرمشناسان را در پی داشته است. احساس امنیت شهروندان موجب بالا رفتن آسایش و رفاه آنها و پذیرش انجام امور تعهد و مسؤولیت خواهد شد. از سوی دیگر، گسترش استفاده از رسانههای جمعی در سالهای اخیر و تأثیراتی که این رسانه ها بر جامعه دارند، ذهن بسیاری از پژوهشگران داخلی و خارجی را به خود مشغول داشته است. از این رو هدف از انجام این پژوهش مطالعه تأثیر رسانههای جمعی بر احساس امنیت اجتماعی در جامعه شهری است، که شامل بررسی نظری و تجربی احساس امنیت میشود. روش تحقیق در این پژوهش، پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه بوده است. جامعه آماری شامل کلیه زنان 35-15 سال شهر سنندج است. تعداد نمونه با توجه به جامعه آماری و براساس جدول لین382 نفر تعیین شده است. شیوه نمونهگیری نیز نمونهگیری چند مرحلهای است. یافتهها حاکی است بین جنسیت، وضعیت تأهل، نوع مسکن و وضعیت سکونت با احساس امنیت اجتماعی رابطه معنا برقرار است. برای آزمون تأثیر رسانهها بر احساس امنیت، از روش تحلیل واریانس دوطرفه استفاده شد. یافتهها حاکی است که تأثیر تعاملی استفاده از تلویزیون داخلی و رادیو داخلی بیشترین تأثیر را بر احساس امنیت داشته است (534/10=F، 000/0=Sig). در مراتب بعدی تأثیر تعاملی استفاده از اینترنت و بلوتوث، تلویزیون خارجی و بلوتوث، تلویزیون خارجی و موبایل، اینترنت و موبایل، تلویزیون خارجی و اینترنت قرار دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیره حاکی است که از میان متغیرهای وارد شده، متغیرهای نوع مسکن، سن، رسانه و تحصیلات باقی میمانند که در مجموع 38 درصد (374R2=/.) از متغیر وابسته را تبیین میکنند.
خلاصه ماشینی:
"همچنین، نتایج بررسیهای آماری مندرج در جدول 8 حاکی است که تحلیل واریانس یک طرفه میان متغیرها معنادار گردیده و بین دو متغیر استفاده از اینترنت و احساس امنیت رابطه معناداری برقرار است؛ به گونهای که مقدارF برابر با 849/15 و سطح معناداری برآورد شده هم قابل قبول است (000/s=).
جدول12- تحلیل واریانس یک طرفه پیرامون متغیرهای مستقل و احساس امنیت اجتماعی نوع متغیر SS Df MS F Sig الگوی اصلاح شده 804/56007 26 146/2154 917/7 000/ عرض از مبدا 949/343402 1 949/343402 170/1262 000/ استفاده ازاینترنت 448/10464 5 890/2092 69/7 000/ استفاده از موبایل 022/10864 5 804/2172 98/7 000/ استفاده از اینترنت و موبایل 007/14772 16 250/923 39/3 000/ خطا 328/91693 337 087/272 کل 000/1747308 364 کل اصلاح شده 132/147701 363 331/ R2 =379/ R= باتوجه به دادههای جدول12 با مقدارF به دست آمده (274/1) نتیجه میگیریم که بین میزان استفاده از اینترنت و احساس امنیت در سطح (000/0) رابطه معناداری وجود دارد.
تحلیل واریانس یک طرفه پیرامون متغیرهای مستقل و احساس امنیت اجتماعی نوع متغیر SS Df MS F Sig الگوی اصلاح شده 702/92836 24 196/3886 901/23 000/ عرض از مبدا 502/620097 1 502/620097 500/3831 000/ استفاده از تلویزیون داخلی 737/3464 5 947/692 282/4 001/ استفاده از رادیوی داخلی 105/17809 5 821/3561 008/22 000/ استفاده از تلویزیون و رادیوی داخلی 849/23867 14 846/1704 534/10 000/ خطا 430/54864 339 842/161 کل 000/1747308 364 کل اصلاح شده 132/147701 363 602/ R2=629/ R= باتوجه به دادههای جدول 14 با مقدارF به دست آمده (282/4) نتیجه میگیریم که بین میزان استفاده از تلویزیون داخلی و احساس امنیت در سطح (001/0) رابطه معناداری وجود دارد."