چکیده:
هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی رابطه نوع ساختار سازمانی دانشگاه و سرمایه اجتماعی گروههای آموزشی با رضایت تحصیلی دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه گروههای آموزشی دانشگاه شیراز بود که در قالب یک مطالعه چند موردی، پنج گروه به صورت تصادفی انتخاب شدند؛ به گونهای که اعضای هیات علمی (50 نفر) و دانشجویان سال چهارم کارشناسی (167 نفر) آنها پرسشنامهها را تکمیل نمودند. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه نوع ساختار سازمانی ترکزاده و محترم (1390) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی گروههای آموزشی (ترکزاده و محترم، 1390) و همچنین، مقیاس رضایت تحصیلی ترکزاده (1386) بود که پس از محاسبه و تایید روایی و پایایی، توزیع و گردآوری شد. دادههای بهدست آمده با نرمافزار لیزرل و با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد: 1- رضایت تحصیلی از طریق متغیر نوع ساختار سازمانی دانشگاه پیشبینی میشود؛ به این ترتیب که بین ساختار سازمانی تواناساز با رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معنادار و بین ساختار سازمانی بازدارنده با رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه منفی معناداری وجود دارد. 2- رضایت تحصیلی از طریق متغیر سرمایه اجتماعی پیشبینی میشود؛ به این معنا که بین سرمایه اجتماعی با رضایت تحصیلی رابطه منفی معناداری وجود دارد. 3- مدل معادله ساختاری نیز نشان داد که رضایت تحصیلی از طریق ورود همزمان متغیر ساختار سازمانی تواناساز؛ بازدارنده و سرمایه اجتماعی پیشبینی میشود؛ به این ترتیب که بین ساختار سازمانی تواناساز با رضایت تحصیلی رابطه مثبت معنادار و بین ساختار سازمانی بازدارنده با رضایت تحصیلی و همچنین سرمایه اجتماعی گروهها با رضایت تحصیلی رابطه منفی معناداری وجود دارد.
The University's mission, in addition to teaching, conducting research and giving service to the academic community, is to help improve the all-round developâment of students (Astin, 1993). Collecting information on studentsâ academic satisfaction, which is mentioned to be as an outcome (Austin, 1993 b Sanders and Chan, 1996) or a designed tool for improving the quality of students' expeâriences (Aldridge and Rowley, 1998) is one of the proceedings that assist the universities to perform this mission well. Providing Students' satisfaction as the most important stakeholders of the university is subject to providing an appropriate context, including an extensive network of positive relationships and partnerships between educational stakeholders. This can be called social capital. Social capital is a set of existing norms, networks and social trust at the university system, which leads to the satisfaction of students with different aspects of education by facilitating cooperation between departments and reducing transaction costs. However, realization of studentsâ expectations and development of social capital within the organization, particularly universities, are influenced by a number of factors, among which organizational hindering and enabling structures are the most important ones. If the organizational structure is hindering, not only will it destroy the social capital, but it result in distrust among members toward one another and reduction of their satisfaction as well. Thus, the concept of organizational structure and social capital and the presence of a kind of co- finalization between the two variables, a climate coupled with trust, cooperation, sincerity, and responsibility all provide a proper context in order to obtain the academic satisfaction of students. In this study, we attempted to investigate the relationship between these three variables in terms of a structural equation model. The following assumptions were thus made:
1) There is a significant relationship between the type of organizational structure and studentsâ academic satisfaction.
2) There is a significant relationship between departmentsâ social capital and studentsâ academic satisfaction.
3) There is a significant relationship between the type of organizational structure and departmentsâ social capital with the academic satisfaction of students.
organizational structure, social capital, Academic satisfaction, Department, University, Student