چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان سواد اجتماعی و سیاسی بزرگسالان شرکتکننده در مراکز آموزشی غیر رسمی بزرگسالان شهر اصفهان بوده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و جامعه مورد پژوهش شامل 2572 نفر از بزرگسالان (35 سال به بالا) بودند که در برنامه آموزشی مراکز آموزشی سازمانهای دولتی شهر اصفهان در سال 1390 شرکت کردند. حجم نمونه برآورد شده 380 نفر بود که با بهرهگیری از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و هدفمند انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه 29 سوالی محقق ساخته بود که در دو حیطه سیاسی و اجتماعی طراحی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و 84/0 بهدست آمد. برای تحلیل استنباطی دادهها از روش آماری t تک متغیره و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد سواد اجتماعی بزرگسالان از سواد سیاسی آنان بیشتر است. همچنین، بین میانگین سواد اجتماعی و سیاسی با توجه به متغیرهای دموگرافیک (جنسیت، تحصیلات، سن، محل زندگی) تفاوت معناداری وجود دارد.
Introduction: Literacy is a fundamental right and a springboard not only for achieving "education for all"، but also for eradicating poverty and increasing participation in society. Political and social literacy is about understanding how politics and social behaviors shape our daily lives. In order to improve the political and social literacy process، it is highly important to recognize effective factors in shaping People's awareness. This study is performed to determine students' points of view concerning such factors. Responsible citizens respect others and participate in political، economic، social and cultural life. The present study aims at examining the level of political and social literacy of adult citizens participating in unofficial adults training centers in Isfahan city.
Material & Methods: According to the purpose of the research which was to measure the extent of social and political literacy of adults، the research method in this study is descriptive. Research population include 2572 adults (above 35 years old)، who attended in instructional programs of the training centers of Isfahan's public agencies in 2011. The estimated number of sample size is 380 who were randomly selected through multistage cluster sampling method. The instrument was a researcher-made questionnaire comprising of 29 items which is designed in two political and social dimensions، with an acceptable level of reliability test (0.84)، via Cronbach’s Alpha. The collected data were analyzed through one-sample T-test and ANOVA.
Discussion of Results & Conclusions: Findings showed that: 1) adults’ social literacy is higher than political literacy، 2) in a significant way، the political literacy of adults is not in good shape، 3) there is a significant difference between averages of political and social literacy in terms of education of adult citizens، 4) there is a significant difference between the averages of political and social literacy in terms of sex: level of political literacy among men is higher than women، whereas social literacy is not significantly different between the sexes، 5) there is a significant difference between the averages of political and social literacy in terms of age: people older than 30 years have more social and political literacy، 6) there is a significant difference between the average of political literacy in terms of place of living but not in social literacy. In general، training centers should be considered as social and political means of development for adult education. Higher levels of political and social literacy will result in better Citizens، whose behaviors lead to lower rates of social and political disorders. In fact، political and social literacy is one of the main components of today’s healthy communities. Political and social literacy are a vehicle to support the achievement of developmental goals and empowerment of the poor in particular. As a component of basic education and a foundation for life-long learning، political and social literacy are the key to enhancement of human capabilities and achieving citizenship rights. It carries wide-ranging benefits not only for individuals but also for families، communities and societies as a whole.
Curriculum planners need to use effective approaches in political and social education in order to provide essential and required content for learners according to community needs. It is necessary for them to consider curriculum revisions and develop extra curriculum contents. Considering the effect of political and social literacy on the development of the country، it is recommended to apply these issues in teaching courses which requires deep learning and high levels of understanding.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به ضرورت آگاهی سیاسی و اجتماعی و اینکه اکثر تحقیقات داخلی به طور مجزا سواد اجتماعی و سیاسی؛ آن هم در گروه سنی نوجوانان و جوانان را مورد توجه قرار دادهاند و به سواد اجتماعی و سیاسی توجه چندانی نکردهاند، در نتیجه هدف پژوهش حاضر بررسی میزان سواد سیاسی و اجتماعی شهروندان بزرگسال در مراکز Killeen Solis Sigauke آموزشی غیر رسمی 1 شهر اصفهان بوده است.
جدول7- نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مقایسه میانگین میزان سواد اجتماعی و سیاسی افراد بزرگسال شهر اصفهان بر اساس جنسیت منبع آگاهی مجموع مجذورات df میانگین مجذورات F سطح معناداری ضریب اتا جنسیت سیاسی 53/445 1 53/445 84/2 01/0 26/0 اجتماعی 65/51 1 65/51 10/1 31/0 07/0 Fمشاهده شده در سطح (05/0≤ P) تفاوت معناداری را بین میزان سواد سیاسی بزرگسالان مرد و زن شهر اصفهان نشان میدهد، در حالی که در خصوص میزان سواد اجتماعی آنها تفاوت معناداری قابل مشاهده نیست.
جدول9- نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مقایسه میانگین میزان سواد اجتماعی و سیاسی افراد بزرگسال شهر اصفهان بر اساس سن منبع آگاهی مجموع مجذورات df میانگین مجذورات F سطح معناداری ضریب اتا سن سیاسی 11/524 2 11/524 98/2 009/0 30/0 اجتماعی 70/58 2 70/58 15/1 28/0 09/0 Fمشاهده شده در سطح (05/0≤ P) تفاوت معناداری را بین میزان سواد سیاسی بزرگسالان گروههای سنی مختلف شهر اصفهان نشان میدهد، در حالی که در خصوص میزان سواد اجتماعی آنها تفاوت معناداری قابل مشاهده نیست."