چکیده:
در این مقاله که برگرفته از پایان نامه ای با عنوان «ارزیابی تحقق پذیری سامانه اتوبوس های تندرو در اهداف و راهبردها، نمونه موردی تبریز (سات)» است؛ نسبت به آزمون «میزان استفاده از کارت بلیط الکترونیکی پرداخت کرایه در سامانه اتوبوس های تندروی شهر تبریز» با هدف بهینه سازی مدیریت سیستم اخذ کرایه در سامانه اتوبوس های تندرو اقدام شده و نتایج زیر حاصل شده است. طبق آمار گیری انجام شده در سامانه اتوبوس های تندرو در مورد برآورد میزان مسافر جابجا شده روزانه توسط سیستم، بطور میانگین 36 درصد از مسافرین از کارت بلیط الکترونیکی پرداخت کرایه استفاده نمی کنند و در حقیقت به صورت مجانی از خدمات سیستم بهره مند می شوند که این میزان پس از استفاده از عوامل کنترل استفاده از کارت بلیط در ایستگاه ها و در اتوبوس ها به 30 درصد کاهش یافته است. دوگانگی در محل دریافت کرایه؛ یعنی وجود دستگاه کارت خوان در اتوبوس ها و نیز در برخی ایستگاه های اصلی مسیر، باعث عدم کنترل کارت زنندگان در برخی موارد می شود و لازم است تا به صورت واحد و مشخص کرایه اخذ شود. به گونه ای که تمام ایستگاه های مسیر به دستگاه کارت خوان مجهز شوند و مسافران پس از پرداخت کرایه امکان ورود به ایستگاه را داشته باشند و یا می توان صرفا در داخل اتوبوس نسبت به دریافت کرایه اقدام کرد.
This article is derived from a thesis in title of "assessing practicability of BRT in goals and functions case study: Tabriz (SAT)". The hypothesis of the rate of using electronic ticket for paying fee in SAT was assessed which aimed at optimizing management of fee collection system in SAT and the following results came out. According to the demography which was done in SAT about estimating the rate of passengers daily transported by this system، average 36% of passenger's daily use the electronic ticket card to pay the fee. In fact they use the service without charge and this number after using controllers in stations declined to 30 . Duality in fee collecting place: i.e. the existence of card readers in buses and also in some main stations causes lack of control of card users in some cases. And it is necessary to collect the fee in one and specified certain way، in a way that all the stations will be equipped with card reader machines and passengers have the permission to inter only after they pay the fee or it is possible to collect the fee in the buses.