Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه عنصر طرح یا پیرنگ، در منظومه بیژن و منیژه فردوسی و خسرو و شیرین نظامی

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1384 و بهار 1385 - شماره 56 و 57 علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 185 تا 206)

کلیدواژه ها : داستان ،پیرنگ داستان ،بیژن و منیژه فردوسی ،خسرو و شیرین نظامی

کلید واژه های ماشینی : بیژن و منیژه ،خسرو و شیرین نظامی ،بیژن و منیژه فردوسی ،پیرنگ ،بیژن ،منظومه بیژن و منیژه ،منیژه ،منیژه فردوسی و خسرو ،مثنوی بیژن و منیژه ،منظومه بیژن ،عناصر داستانی ،فردوسی در کاربرد عنصر ،حوادث منظومه بیژن ،فردوسی در کاربرد ،عناصر داستان ،گرگین ،مثنوی خسرو ،منظومه خسرو ،توفیق فردوسی در کاربرد ،منیژه شاهنامه فردوسی ،شاهنامه فردوسی ،عناصر داستان و توفیق فردوسی ،عنصر طرح ،کاربرد عنصر طرح ،نسبت به خسرو ،کاربرد عنصر ،طرح‌های سست ،داستان‌نویسی ،داستانی طرح ،منطقی

این پژوهش شامل بررسی و مقایسه کاربرد عنصر داستانی طرح یا پیرنگ، در منظومه خسرو و شیرین نظامی و بیژن و منیژه شاهنامه فردوسی است.پس از تعریف مفهوم طرح و بررسی انواع آن از جمله طرح‌های منطقی و محکم، طرح‌های سست و غیر معقول، طرح‌های تاریخی، دینی و اعتقادی و...، به بررسی آن در دو مثنوی مذکور می‌پردازیم.به دلیل در هم تنیدگی عناصر داستان و توفیق فردوسی در کاربرد برخی عناصر داستانی چون شخصیت‌پردازی(به سبب ارائه شخصیت‌های جامع‌تر، واقعی‌تر و ملموس‌تر و با زوایای پنهان و آشکار شخصیتی و جنبه‌های مختلف انسانی و...)گفتگو(به جهت ارائه گفتگوهای طبیعی‌تر، تناسب و هماهنگی بیشتر لحن و گفتار شخصیت‌ها با روحیات و ذهنیاتشان، عدم امکان حذف گفتگوها و...)و زاویه دید(به دلیل استفاده مناسب و در حد اعتدال از صحنه‌های نمایشی و فاخ منظرو...)، همچنین به هم پیوسته بودن حوادث منظومه بیژن و منیژه و روابط مستقیم حاکم بین آن‌ها، نسبت به خسرو و شیرین نظامی که داستان را به عرصه‌ای برای هنرنمایی در بیان و بدیع و تفصیل مطالب مبدل می‌کند، می‌توان نبیجه گرفت که فردوسی در کاربرد عنصر طرح، منطبق با معیارهای داستان‌نویسی معاصر، در مثنوی بیژن و منیژه، توفیق بیشتری نسبت به نظامی در مثنوی خسرو و شیرین دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.