Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت از دیدگاه محمدبن سحنون دانشمند مسلمان قرن سوم هجری

نویسنده: ؛

زمستان 1378 - شماره 2 (20 صفحه - از 152 تا 171)

کلیدواژه ها : آموزش قرآن ،تعلیم و تربیت ،ابن‌سحنون ،آداب المعلمین ،تاریخآموزش و پرورش ،آموزش دینی

کلید واژه های ماشینی : ابن سحنون ،تعلیم و تربیت ،سحنون ،آداب المعلمین ،تعلیم و تربیت اسلامی ،تاریخ تعلیم و تربیت ،ابن سحنون از مالک ،سحنون از مالک نقل ،تربیتی ،هدفهای تعلیم و تربیت ،المعلمین ،وظایف معلم ،اجرت ،محمدبن سحنون ،قرائت قرآن ،آداب دینی ،تعلیم قرآن ،فقهی ،دینی ،اولی‌ای دانش‌آموزان ،فقهی ابن سحنون ،یادگیری قرآن ،آموزش قرآن ،تربیت دینی ،آموزش دینی ،آرای تربیتی ،جایز ،زمان ابن سحنون ،نگرش فقهی علمای مالکی ،فقه مالکی

این مقاله به بررسی و شرح آرای تربیتی «ابن‌سحنون»، متفکر اسلامی قرن سوم هجری و کتاب «آداب المعلمین» وی می‌پردازد. اهمیت تبیین آرای تربیتی ابن‌سحنون و کتاب او در این است که: اولا ـ جامعه علمی و فرهنگی ما با اولین تألیف تربیتی در تاریخ تعلیم و تربیت اسلامی آشنا می‌شود. ثانیا ـ کتاب ابن‌سحنون تصویری از فرهنگ، برنامه آموزشی، مواد درسی، دروس ضروری و اختیاری مدارس (در قرن سوم) در قیروان است. ثالثا ـ تاریخ مطمئنی از اوضاع تربیت، نوع ارتباط معلم و مربی با متعلم و متربی در مغرب به حساب می‌آید. رابعا ـ نوع نگرش فقهی علمای مالکی - در آن عصر - به مسایل تعلیم و تربیت، منابع مورد توجه آنان و چگونگی برداشت تربیتی آنها از احادیث پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و... روشن می‌گردد. ابن‌سحنون سواد آموزی، یادگیری قرآن، آموختن آداب دینی و پرورش بر اساس آن را از هدفهای تعلیم و تربیت دانسته و براساس بینش ویژه‌ای که وی از معلم و شغل معلمی دارد، وظایف معلم را در محدوده تعهدها و قراردادهای مالی بین او و اولیای دانش‌آموزان تبیین می‌کند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.