Skip to main content
فهرست مقالات

اتحاد عاقل و معقول از دیدگاه ابن سینا

نویسنده: ؛

پاييز و زمستان 1379 - شماره 5 و 6 (14 صفحه - از 20 تا 33)

کلیدواژه ها : عقل ،اتحاد ،معقول ،صورت ،عاقل ،ماده و نفس

کلید واژه های ماشینی : اتحاد عاقل و معقول ،عاقل ،اتحاد عاقل ،عقل بالفعل ،تعقل ،کتاب مبدأ و معاد ،قوه عاقله ،بالفعل ،معقوله ،مبدأ و معاد ،بالقوه ،اثبات اتحاد عاقل ،عقل بالقوه ،عاقله ،شی‌ء ،نظریه اتحاد عاقل ،معقوله و قوه عاقله ،حصول ،مسئله اتحاد ،مورد اعتقاد ابن‌سینا ،صور معقوله ،متحد ،رابطه اتحاد ،شأنیت تعقل ،اشاره ،جزء معقول ،نظریه اتحاد ،مطلب ،شی‌ء متغایر ،جوهر عاقل

یکی از مباحث اساسی و کلیدی در فلسفه مسئله اتحاد عاقل و معقول است که اثبات و عدم اثبات آن نقش بنیادین در پاره‌ای از مسائل فلسفی دارد. از دیرباز حتی خیلی پیش از اسلام این مسئله مورد توجه اندیشمندان بوده و دیدگاه‌های متفاوتی درباره آن ارائه شده است. در این میان، دیدگاه رئیس فلاسفه مشاء در عالم اسلام به درستی روشن نیست؛ ایشان از سویی، در کتاب شفاء و اشارات به طور صریح و قاطع به مخالفت با آن پرداخته است، و از سوی دیگر، در کتاب مبدأ و معاد با ارائه بیانی اجمالی و تفصیلی به طور جانبدارانه از نظریه اتحاد عاقل و معقول دفاع کرده، آن را اثبات می‌کند. این که کدام نظریه مورد اعتقاد ابن سینا بوده و این که کدام یک از این دو دیدگاه او مقدم بر دیگری است و یا آن چه در مبدأ و معاد آورده شده بر اساس ممشای قوم (مشائین) بوده یا نه، مباحثی است که در این مقاله تلاش شده با استمداد از شواهد و قراین تا حدودی به آن پاسخ داده شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.