چکیده:
در متون دینی و ارتباط آن با استعاره و « ید » مقاله حاضر به بررسی چند معنایی واژهمجازشناختی پرداخته است. بدین منظور عبارات استعاری موجود در زبان قرآن و ادعیه، بویژهصحیفه سجادیه که بر این واژه و کنش های آن دلالت داشتند، جمع آوری و بررسی شده است تامشخص شود که چگونه می توان با اتکا به نظریه استعاره مفهومی و مجاز مفهومی، استعاره هایرا تبیین کرد، و نیز اینکه تحلیل شناختی « دست » زبانی مذکور و روابط موجود در معانی واژهچندمعنایی در زبان دینی، چه کمکی به درک مفاهیم متون دینی می کند.
برای تحلیل داده های مذکور، از اصول نظریه لیکاف و جانسون استفاده شد و مشخص گردید کهمعانی واژه دست، ارتباطی مجازی، استعاری (جهتی و ساختاری) دارند و معنای اصلی، به دلیلکاربردهای استعاری و مجاز مفهومی، دچار توسیع های معنایی، و در نتیجه چندمعنایی شده است.هرچند تاکنون تحلیل های مختلفی در مورد چندمعنایی و فرایند چگونگی ایجاد آن ارائه شدهاست، اما به نظر می رسد تحلیل شناختی، منسجم تر از تحلیل های پیشین می تواند به ارتباط معانییک کلمه چند معنا بپردازد و باعث درک بهتر و شفاف تر معانی انتزاعی دینی خواهد شد.
The present paper analyzes the polysemy of the word " yæ d" (hand) in two religious texts and its relationship with cognitive metaphor and metonymy. For this, the required linguistic metaphors were extracted from Qur'an andSahife Sajjadiyeh. The objective was to know how the polysemy of the word "yæ d" and the relevant semantic relationships between these meaningscan be explained according to the Theory of Conceptual Metaphor an metony my Moreover, how conceptual analysis of polysemy of words can help the readers in better understanding of the concepts in religious texts. The theory of Lakoff and Johnson was used for the analysis of data. The research findings exhibited that the meanings of the word "hand" have literal,metaphorical (both structural and orientational), and metonymic relationships in the religious language. Moreover, because of metaphorical and metonymic uses, the main meaning has undergone semantic extensions leading to polysemy. Althoug there are different analyses on the polysemy and the way this process occurs, it seems that a cognitive approach dealing with the meanin relationships of a polysemous word functions more coherently than other approaches. The readersâ awareness of such meaning relations can develop
their understanding of the texts.