چکیده:
Purpose: The aim of this research is to investigate the view points of Agricultural digital library workshops' participants، held in Agricultural Research، Education and Extension Organization (AREEO) during 2008 and 2009. Methodology: Descriptive survey has been implemented to conduct the research. 2200 participants in 50 workshops held in AREEO formed the survey population. Research data are gathered through investigation forms and analyzed by SPSS statistical software. Findings: The qualification of 6 trainees whom trained the participants in the workshops were as follows: teacher's dominance on workshops 95%; presenting quality of lectures 87%; ability to response the participant questions 86%; time management 81% and instructive facilitates utilization 77%. Additionally، according to the results updating the workshops curricula، correlation rate of presented workshops lectures to meet the real needs oftrainees، comprehensiveness of the workshops subjects and trainees satisfaction، were 95%، 87% and 85% respectively. Also trainees' have evaluated suitably the holding place and holding time 78% and 88%.Conclusion: Nearly 25% of participants evaluated the necessity of workshops as excellent، 58% good، 12% average and 1% weak. In general، workshops could meet the trainees' satisfaction.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: در این پژوهش ، ٦ نفر به عنوان مدرس فعالیت داشته اند که وضعیت تدریس آنها از نظر فراگیران به این صورت ارزیابی شده است : میزان تسلط مدرس به موضوع کارگاه آموزشی ٩٥%، شیوه ارائه مطالب ٨٧%، توانایی مدرس در پاسخ گویی به پرسش فراگیران ٨٦%، شیوه مدیریت زمان ٨١% و استفاده از تجهیزات کمک آموزشی ٧٧% رضایت فراگیران را فراهم نموده است .
پرسش اساسی آن است که میزان رضایت جامعه استفاده کننده از کارگاه های برگزار شده چقدر است ؟ آیا شرکت کنندگان از نحوه برگزاری ، مدرسین و موضوعات مورد بحث در کارگاه های آموزشی رضایت دارند؟ و آیا این کارگاه ها توانسته است در ارتباط با شیوه جست وجو و بازیابی اطلاعات و پاسخ گویی به نیازهای اطلاعاتی آنها سودمند باشد؟ در این پژوهش ، نقطه نظرات جامعه استفاده کننده از طریق فرم های نظرسنجی ، جمع آوری شده و پس از تجزیه و تحلیل لازم ، نتایج حاصله در اختیار مدیران و دست اندرکاران قرار خواهد گرفت .
بحث و نتیجه گیری بر اساس یافته های پژوهش که بر اساس تجزیه و تحلیل داده های موجود در ٢٢٠٠ نسخه فرم نظرسنجی شکل گرفته است و با استناد به اطلاعات موجود در جدول ١، از مجموع ٢٢٠٠ نفر فراگیر آموزشی ، ١٢٠٥ نفر یعنی حدود ٥٥ درصد، میزان تسلط مدرس (مدرسان ) به موضوع کارگاه را عالی و تعداد ٨٨٧ (٤٠/٣ درصد) خوب ارزیابی کرده اند.