Skip to main content
فهرست مقالات

کثرت گرایی دینی

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 144 تا 155)

کلید واژه های ماشینی : دینی، انحصار گرایی، تجربه، تجربه عرفانی مسیحی، کثرت‌گرایی دینی، شمول گرایی، الستون، واقعیت، هندوان، دعاوی

خلاصه ماشینی:

"و هنگامی که فرد به این نکته پی برد که سنتهای دینی دیگر هم بلحاظ فوائدی که در بردارند اگر مورد قضاوت قرار گیرند، در کمک کردن به زندگی بهتر انسان‌ها و ساختن انسان‌های خوب الهی، با دین خود شخص قابل مقایسه‌اند، در این صورت در پذیرش عقلانیت عملی (Practical rationality) شرکت کنندگان در ادیان دیگر، درنگ نخواهد کرد. بر اساس تفسیر اول، آنچه که فرضیه کثرت گرایانه مطرح می‌کند این است که یک واقعیت فی نفسه واحد وجود دارد و طرق مختلفی که بدانها در سنتهای دینی مختلف ظهور می‌یابد و تجربه می‌شود. بعلاوه، اگر ما بپذیریم که شخصی بودن و غیر شخصی بودن دو وصف متخالفند (Contrary) نه متناقض (Contradictory) در این صورت این کاملا منطقی (سازگار= خالی از تناقض) است که فرض کنیم آن واقعیت فی نفسه بما هو هو نه شخصی است و نه غیر شخصی بر اساس این نظر ادیان اصلی به دو معنی در یک سطح قرار دارند: همه آنها بطور یکسان صادقند اگر دعاوی بظاهر متضاد آنها حمل بر وجوهی شود که آن واقعیت فی نفسه بدان وجوه بر آنان ظاهر می‌گردد. بنابراین به نظر می‌رسد که تجربه عرفانی مسیحی، در مرحله پذیرش عقلانی مردود است مگر آنکه بتواند ادله مستقل کافی برای این فرض که قابل اعتماد است یا لااقل از رقبای خویش قابل اعتمادتر است، به میدان آورد. 4. معقولیت کثرت گرایی حتی اگر بپذیریم که الستون به نحو قانع کننده‌ای استدلال کرده است که وفادار ماندن به اعتقادات انحصار گرای تجارب عرفانی شخص، به لحاظ عملی عاقلانه است، هنوز این ادعا که این تنها کار عاقلانه است، قابل خدشه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.