خلاصه ماشینی:
"اهداف اصلی این مقاله شامل موازد زیر میشود: الف-شناخت آماری مصرف فرآوردههای نفتی در بخش حمل و نقل کشور و سیر تاریخی آن در یک دهه ب-پیشبینی مصرف این فرآوردهها در بخش حمل و نقل کشور تا پایان برنامه سوم توسعه پ-ارائه دستاوردهای مهم بهینهسازی مصرف فرآوردهها نفتی در بخش حمل و نقل و نحوه اثر آن ت-تحلیل و محاسبه آثار بهینهسازی در مصرف ث-محاسبه درآمدهای ارزی ناشی از اعمال بهینهسازی تا پایان برنامه سوم توسعه دستیابی به اهداف از طریق جمعآوری و توسعه نتایج مطالعات انجام شده در مؤسسه مطالعات بین المللی و سایر مراجع ذکر شده شکل گرفته و بر این اساس تخمین کاربست آثار بهینهسازی محاسبه شده است.
علاوه بر آن ذخایر GPL کشور فاف لازم را ندارد ضمن این که هفد این کار که ایجاد آلودگی کمتر در خودروها بود نیز محقق نشده است و احتمال آن میرود که علاوه بر توقف تبدیل سوخت به GPL حتی روند آن با توجه به عدم کارایی در موتورهای فعلی کاهش یابد و در عوض مصرف GPL افزایش یافته و به تدریج در بخش حمل و نقل عمومی جایگزین GPL شود.
این مدل الگوی مناسبی برای اعمال تغییرات و فرهنگ پذیرش بهینهسازی مصرف فرآوردههای نفتی در خودروهاست و با توجه به این که ملاحظه شد اعمال تغییرات تا حدود 50 در صد در مصرف کاهش پدید میآورد و ظرف زمانی جدول شماره(3-2)میزان کاهش در مصرف سوخت و روغن موتور در خودروهای سبک از طریق بهینهسازی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره(3-3)تخمین میزان کاهش در مصرف فرآوردههای نفتی در خودروها در یک دهه (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره(3-4)تخمین مصرف فرآوردههای نفتی در بخش حمل و نقل کشور با توجه به سناریوی صرفهجویی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره(3-5)میانگین قیمت فرآوردههای نفتی B."