خلاصه ماشینی:
"چه اقداماتی توسط OCIOSI در رابطه با ساخت کشتیهای حمل GNL انجام گرفته است؟ شرکت مجمتع کشتیسازی فرا ساحل ایران(ایزوایکو)به عنوان بزرگترین کار خانه کشتیسازی ایران و خاورمیانه،با توجه به شناخت بازار گاز ایران و جهان و نیاز به کشتیهای حمل GNL برنامههای مورد نظر خود را در مراحل مختلف به اجرا درآورده است که عبارتند از: الف-پروژه طراحی و احداث دو داک خشک( yrD kcoD )و کلیه کارگاهها و جرثقیلهای مورد نیاز به عنوان سخت افزار مورد نیاز برای ساخت کشتیهای.
در زمینه طراحی و ساخت تانکهای فوق 3 شرکت بین المللی وجود دارد که عبارتند از: -شرکت ایتالیایی mepiS (تانکهای نوع کروی یا ssoM ) -شرکت فرانسوی saG tropsnarT ) TTG ( saginhceT (تانکهای نوع غشایی یا enarebmeM ) -شرکت ژاپنی IHI (تانکهای نوع ذوزنقهای یا BPS ) از بین 3 رکت فوق شرکت TTG به علل زیر به عنوان شرکت لیسانس دهنده ایزوایکو انتخاب و قرار داد لیسانس نیز منعقد شده است: -نیاز به سرمایهگذاری کمتر -کوتاهتر بودن زمان اشتغال داک(در زمان ساخت) -قابلیت حمل بار بیشتر در شرایط مساوی -هزینه عوارض کمتر برای عبور کشتی -و نیزگرایش خطوط کشتیرانی (کار فرما)به سمت کشتیهای نوع فوق با توجه به اقدامات انجام شده در خطوط تأمین مالی پروژه،تعیین شرکت motsla به عنوان همکار خارجی اخذ لیسانس مخازن از شرکت TTG ، نکتهای که باقی میماند،بحث مشتری است.
در این تفاهم نامه ذکر شده است که در صورت برآورده شدن شرایط ذیل، قرار داد ساخت 5 فروند کشتی حمل GNL بین شرکت ملی نفتکش و ایزوایکو بسته خواهد شد."